Geography and Environmental Education
Geografía y Educación Medioambiental
Author
ERRAZURIZ K., ANA M.
GONZÁLEZ L, JOSE I
CERECEDA, PILAR
Abstract
The theoretical considerations about the necessary geographical base for environmental program are discussed in this paper. The environtnental education is a multidisciplinary problem rhat requires a theory of each of the different sciences irivolved. Geography has two fundamental aspects: the spatial setting that can define units with similar elements or processes (spatial homogeneous units) that permit a priorizarion of the environmental problems ar different scales. Another iniportant issue is the global vision that Geography can give and make possible the relationship of the natural, cultural and social environment. En este artículo se exponen algunas consideraciones teóricas sobre la base geográfica necesaria para la elaboración de programas ambientales. La educación del medio ambiente es un problema multidisciplinario que requiere de un marco conceptual por parte de las diferentes disciplinas que intervienen en él. La Geografía aporta, entre otros, dos aspectos fundamentales: el marco espacial, definiendo unidades con elementos o procesos semejantes (unidades espaciales homogéneas) y que permiten priorizar los problemas del medio ambiente a distintas escalas y la visión globalizante, capaz de interrelacionar el ámbito natural y cultural o social.