Show simple item record

dc.creatorCopetti Callai, Helena
dc.date2018-09-22
dc.date.accessioned2022-03-28T15:30:25Z
dc.date.available2022-03-28T15:30:25Z
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42627
dc.identifier10.4067/S0718-34022018000200009
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/180862
dc.descriptionThe constitution of citizenship is a significant subject in basic education, and the reflection about the contribution of geographycal education sustains the hypothesis of this analysis focused on the argumentation that through geography there are possible paths towards the citizen formation. To understand the development of the process of education towards citizenship through geography in schools, the place is defined as concept of space of living for the students, and the textbooks have central role in it. The theoretical and methodological basis, as well as the hermeneutical critique, sustain the interpretation of data produced from interviews with teachers and the analysis of textbooks. It is verified that geographycal education is understood as the possibility opportunizing the constitution of the citizen through studying geographic matter. However, in the practical actions in schools and the matter of the textbooks, the learning process is reduced to simple repetition of written knowledge.en-US
dc.descriptionLa formación para la ciudadanía es un tema significativo en la educación básica, la reflexión sobre la contribución de la educación geográfica sustenta la hipótesis de este análisis centrado en la argumentación de que a través de la geografía existen caminos posibles para a formación ciudadana. Para comprender como es desarrollada la tarea de educar para la ciudadanía a través de los contenidos de la geografía escolar, es abordado el lugar como concepto y espacio de vida de los estudiantes y el papel del libro didáctico en ese contexto. Las bases teóricas y metodológica critica hermenéutica sustentan la interpretación de los datos producidos en las entrevistas con profesores, y en el análisis de los libros didácticos. Se constata que la educación geográfica es entendida como la posibilidad de estudiar los contenidos de la geografía creando la oportunidad de una formación ciudadana. Pero en las acciones prácticas de la escuela y en el contenido de los libros didácticos el aprendizaje del alumno se restringe a la mera repetición del contenido.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Historia, Geografía y Ciencias Políticas, Instituto de Geografíaes-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42627/34531
dc.sourceRevista de Geografía Norte Grande; Núm. 70 (2018); 9-30es-ES
dc.source0718-3402
dc.source0379-8682
dc.subjectGeografíaes-ES
dc.subjectciudadaníaes-ES
dc.subjectlibro didácticoes-ES
dc.subjectlugares-ES
dc.subjectGeographyen-US
dc.subjectcitizenshipen-US
dc.subjecttextbooken-US
dc.subjectplaceen-US
dc.titleEducação geográfica para a formação cidadã.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record