Show simple item record

dc.creatorGallastegui-Vega , Joaquín
dc.creatorRojas-Rubio , Ignacio
dc.creatorPérez-Muñoz, Romina
dc.date2018-09-22
dc.date.accessioned2022-03-28T15:30:26Z
dc.date.available2022-03-28T15:30:26Z
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42629
dc.identifier10.4067/S0718-34022018000200031
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/180863
dc.descriptionSpatial knowledge allows to revalue citizen participation, coexistence, school and borough, deep ethical processes, all oriented towards a more just, solidary, democratic society that overcomes socio-educational inequalities. In this sense, this work explores diff erent theoretical-conceptual positions that proposed a general framework that allows reflecting on the geographic dimension centered on the subject, to stress a renewal of Geographic Education in Chile. The diff erent “turns” that Human and Social Geography have experienced have meant the rethinking of the “scale” of analysis and the context in which spatial phenomena are made, claiming the socio-spatial importance that the borough community has in the educational processes, including new methodologies for their treatment, such as, for example, the Participatory Action Research (IAP) and the socalled Learning Communities.en-US
dc.descriptionEl conocimiento espacial permite revalorizar la participación ciudadana, la convivencia, la escuela y el barrio, dentro de procesos activos profundamente éticos, todo orientado hacia una sociedad más justa, solidaria, democrática y superadora de las desigualdades socioeducativas. En este sentido, este trabajo explora diferentes posiciones teórico-conceptuales proponiendo un marco general que permita reflexionar sobre la dimensión geográfica centrada en el sujeto, para tensionar una renovación de la Educación Geográfica en Chile. Los diferentes “giros” que ha vivido la Geografía Humana y Social, le han significado repensar la “escala” de análisis y el contexto en el cual se desarrollan los fenómenos espaciales, reivindicando la importancia socio-espacial que tiene la “comunidad barrial” en los procesos educativos, incluyendo nuevas metodologías para su tratamiento, como, por ejemplo, la Investigación Acción Participativa (IAP) y las denominadas Comunidades de Aprendizaje.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Historia, Geografía y Ciencias Políticas, Instituto de Geografíaes-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42629/34533
dc.sourceRevista de Geografía Norte Grande; Núm. 70 (2018); 31-50es-ES
dc.source0718-3402
dc.source0379-8682
dc.subjectSpatial and dialogical turnen-US
dc.subjectneighborhood and schoolen-US
dc.subjectgeographic education and community learningen-US
dc.subjectGiro espacial y dialógicoes-ES
dc.subjectbarrio y escuelaes-ES
dc.subjecteducación geográfica y comunidades de aprendizajees-ES
dc.titleEnseñanza geográfica y desarrollo barrial. Una mirada desde la Geografía social crítica.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record