Show simple item record

dc.creatorSalinas Silva , Victor
dc.creatorBrooks , Clare
dc.date2018-09-22
dc.date.accessioned2022-03-28T15:30:26Z
dc.date.available2022-03-28T15:30:26Z
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42637
dc.identifier10.4067/S0718-34022018000200085
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/180866
dc.descriptionThe objective of this conceptual paper was to explore how teachers’ practice was problematised in the field of geography education. Research in geography didactics and curriculum making are two fields that have been relevant to build the understanding on teachers practice in geography. The challenge for geography education therefore appears to be how to understand the relationships between the two in coherent and systematic ways. This paper engages with the specific meaning of being a subject specialist and the gap in the literature between curriculum making and didactics to understand that specialisation. A second gap is identified regarding the relationship between teacher practice and the professional practices encircling in-classroom activities. The paper finalises suggesting the use of the term expertise to address the dynamics of specialisation in a subject but also with its implication to teachers’ professional practice.en-US
dc.descriptionEn este artículo teórico se discuten las conceptualizaciones sobre práctica docente en geografía. Se toma posición desde la didáctica específica de la geografía argumentando que su desarrollo teórico provee referentes de profesionalidad a los profesores para agenciar las problemáticas del contexto educativo tomando como punto de apoyo su “experticia” en geografía. Se revisaron 75 publicaciones en educación geográfica seleccionadas de acuerdo a la membresía de sus autores al Comité de Educación Geográfica de UGI, Red Latinoamericana de Didáctica de la Geografía y Sociedad Chilena de Ciencias Geográficas. La discusión identifica una brecha entre los estudios sobre didáctica de la geografía en Iberoamérica y curriculum making del contexto anglosajón; y, otra entre la conceptualización de práctica docente y práctica profesional. Por último, se teoriza sobre la necesidad de expandir la noción de práctica transitando hacia la de “experticia” a de los profesores, ya que considera su proceso de especialización en los contextos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherPontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Historia, Geografía y Ciencias Políticas, Instituto de Geografíaes-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42637/34541
dc.sourceRevista de Geografía Norte Grande; Núm. 70 (2018); 85-108es-ES
dc.source0718-3402
dc.source0379-8682
dc.subjectExperticiaes-ES
dc.subjectpráctica docentees-ES
dc.subjectdidácticaes-ES
dc.subjecteducación geográficaes-ES
dc.subjectExpertiseen-US
dc.subjectteacher practiceen-US
dc.subjectdidacticsen-US
dc.subjectcurriculum makingen-US
dc.subjectgeography educationen-US
dc.titleExpandiendo la noción de profesionalidad docente desde la educación geográfica.es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record