Closed-form solutions for bearing capacity of footing on anisotropic cohesive soils
Soluciones de forma cerrada para la capacidad de carga de zapatas en suelos anisotrópicos cohesivos
Author
Ali Al-Shamrani, Mosleh
Moghal, Arif Ali Baig
Abstract
Simple closed-form solutions for the undrained bearing capacity of strip footings on anisotropic cohesive soils are derived employing kinematical approach of limit analysis. Both modified Hill-type and translational failure mechanisms, with variable wedge angles, are attempted and the best upper bound for each mechanism has been analytically determined leading to an analytical expression for the bearing capacity factor. The influence of degree of soil anisotropy on the corresponding value for the bearing capacity factor has also been evaluated. For a wide range of degree of anisotropy, the improvement in the predicted upper bound values does not warrant the use of the modified Hill-type mechanism. Instead, the conventional Hill-type failure mechanism, with a fixed wedge angle of p/4, provides a simple and concise analytical expression for the bearing capacity factor that is analytically equivalent to the conventional Prandtl - Reissner bearing capacity factor for the case of isotropic soil multiplied by the average of the sum of degree of anisotropy plus unity.Rev. ing. constr. [online]. 2015, vol.30, n.2, pp. 109-125. ISSN 0718-5073. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50732015000200003 Las soluciones de forma cerrada simples para la capacidad de carga no drenada de zapatas escalonadas en suelos isotrópicos cohesivos se derivan al emplear elenfoque cinemático del análisis de límites. Se intentan utilizar tanto el mecanismo traslacional de fallas como el mecanismo modificado tipo Hill, con ángulos deincidencia variables. Se ha determinado, de forma analítica, la mejor cota superior para cada mecanismo, lo cual nos lleva a una expresión analítica para el factorde capacidad de carga. También se ha evaluado la influencia del grado de anisotropía del suelo en el valor correspondiente para el factor de capacidad de carga.Para un amplio rango de grados de anisotropía, la mejora en los valores predichos de la cota superior no garantiza el uso del mecanismo modificado del tipo Hill. Envez de eso, el mecanismo convencional de falla del tipo Hill, con un ángulo de incidencia fijo de π/4, nos entrega una expresión simple y concisa para el factor decapacidad de carga que es analíticamente equivalente al factor convencional de capacidad de carga de Prandtl-Reissner, para el caso de suelos isotrópicosmultiplicado por el promedio de la suma del grado de anisotropía más la unidad.Rev. ing. constr. [online]. 2015, vol.30, n.2, pp. 109-125. ISSN 0718-5073. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50732015000200003