Review of the pavement management system of the Bogotá bike-path network
Revisión del sistema de gestión de pavimentos de la red ciclorrutas sistema de gestión de pavimentos de la red ciclorrutas de Bogotá
Author
Martínez Arguelles, Gilberto
Fuentes, Luis Guillermo
Torregroza Aldana, Lina María
Abstract
The paper presents a review of the Bogota bike-path network management system. The results of the study showed that it is necessary to establish a specific manual for bicycle paths with the potential damage in such structures. The prediction of the distress on the bike paths requires the definition of monitoring sections to feed a database that allows the development of empirical models. The document proposed key elements that must contain an infrastructure management system, such as: models for deterioration development, definition of maintenance standards and social assessment at the stage of prioritizing interventions. These factors should be considered to structure a future version of the bike-path management system. The results of the study showed different topic that must be improved and developed, such as; the definition of a comfort index to bike-path user and the necessity of establishing a maintenance guidebook.Rev. ing. constr. [online]. 2011, vol.26, n.2, pp. 150-170. ISSN 0718-5073. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50732011000200002 El documento presenta una revisión objetiva sobre el sistema de gestión de ciclorrutas de la ciudad de Bogotá. Los resultados de la revisión muestran la necesidad de establecer un manual de fallas para ciclorrutas, que contenga los deterioros reales en este tipo de estructuras y las causas generadoras. La predicción del deterioro de las ciclorrutas, requiere de la definición de tramos testigos que alimenten una base de datos que permita el desarrollo de modelos empíricos. El documento propone elementos claves que se deben complementar y que debe tener como mínimo un sistema de gestión de infraestructura, tales como; el desarrollo de modelos de deterioro, definición de estándares de mantenimiento y la evaluación social en la fase de priorización de intervenciones. Estos elementos deben ser considerados para estructurar una próxima versión del SGC. Los resultados del estudio muestran diferentes aspectos que se deben mejorar y desarrollar, como es el caso de curvas de deterioro para las ciclorrutas, el desarrollo de un índice de confort para usuarios de las ciclorrutas y la definición de una guía de intervenciones en función del estado del tramo.Rev. ing. constr. [online]. 2011, vol.26, n.2, pp. 150-170. ISSN 0718-5073. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50732011000200002