The use of new technologies in the maintenance, conservation of corrosion damaged bridge infrastructure in Mexico
El uso de nuevas tecnologías en el mantenimiento, conservación en la infraestructura de puentes en México que presentan daños por corrosión
Author
Torres, Andrés
Martínez, Miguel
del Valle, Angélica
Pérez, José
Abstract
This investigation presents the procedure within the National Plan of Bridge Corrosion Evaluation from the Mexican Ministry of Transport and Communications(SCT in Spanish), and the Mexican Transport Institute (IMT in Spanish). The first part of this Plan includes the evaluation from the corrosion point of viewof about 6,500 federal government bridges within Mexico, and correlates the effect of the environment on bridge durability. This work also includes theinventory used and the process of discrimination to obtain the number of bridges that show corrosion degradation as a function of their geographical position.The discrimination analysis was performed with a Global Positioning System (GPS), which was used to locate using geographic coordinates each bridgeof the inventory and correlate the environment in which the bridge is exposed, and the corrosion degradation. At the moment only 7% of the total 6,500bridges of the inventory used showed some type of corrosion degradation. The bridges in this inventory with some corrosion damage are being inspectedto obtain the pathology and determine the best way to repair them. Este trabajo presenta los avances que a la fecha se han logrado en la Secretaría de Comunicaciones y Transportes (SCT) y el Instituto Mexicano del Transporte(IMT), dentro del marco del Plan Nacional de Evaluación de la Degradación por Corrosión en Puentes, para conocer el grado de deterioro que guarda lainfraestructura del transporte en México por efectos de la corrosión y el impacto que el ambiente ejerce sobre dicha infraestructura de concreto, así comolos primeros resultados en cuanto al inventario nacional de daños por corrosión de infraestructura de puentes de la Red Federal de Carreteras Libres (RFCL).Para este estudio se utilizó una herramienta basada en Sistemas de Información Geoerreferenciada (SIG), la cual sirve como base para la ubicación geográficade los puentes y, con esto, determinar los parámetros metereoquímicos en donde cada puente está expuesto. De los resultados encontrados a la fecha seobtuvieron únicamente un 7.5% de los puentes en este inventario que mostraron cierto grado de corrosión. Estos puentes están siendo inspeccionadosuno por uno para así determinar la patología del problema y poder determinar la manera óptima de poder repararlos.