TEGO: A new concept of teledentistry for the elderly through a web platform and mobile app in the context of the covid-19 pandemic.
TEGO: Un nuevo concepto de teleodontología para adultos mayores a través de una plataforma web y aplicación móvil en el contexto de la pandemia del COVID-19.
Author
Beltrán, Víctor
Acuña-Mardones, Pablo
Díaz, Jaime
Alvarado, Eloy
von Marttens, Alfredo
Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/journal_of_oral_research/article/view/752110.17126/joralres.2022.023
Abstract
Objective: To develop a new concept of teledentistry for the elderly through a web platform and associated mobile application in the context of the COVID-19 pandemic. Material and Methods: A new concept for attention via teledentistry of the elderly supported by the web platform/app TEGO (Acronym for Tele-platform of Geriatric and Dental Specialties in Spanish) was developed. Priority and urgent dental care for elderly patients in the context of the COVID-19 pandemic was provided onboard a mobile dental clinic equipped with all the necessary conventional dental care facilities as well as state-of-the-art digital technology. Dental care was carried out in five cities of Chile. For the study, 135 elderly patients were treated. The tele-dental care model includes visit-appointment and remote interconsultation with a staff of specialists. To evaluate patient satisfaction aspects, regarding the service / care provided, a user satisfaction survey was applied. Results: A total of 68 questionnaires were completed by patients. The results showed high levels of patients’ satisfaction after the priority or urgent dental care, which reached above 75% in all dimensions of the questionnaire (Access to dental care, user treatment, platform, recommendation). Conclusion: The generation of a technological eco-system for teledentistry can provide a series of important advantages in the attention of elderly patients, by optimizing the dental care coverage by different specialists who can provide attention to a population that has limited or no access to them. Objetivo: Desarrollar un nuevo concepto de teleodon-tología para adultos mayores a través de una plataforma web y aplicación móvil asociada en el contexto de la pandemia de COVID-19. Material y Métodos: Se desarrolló un nuevo concepto de atención vía teleodontología del adulto mayor apoyado en la plataforma/app web TEGO (Teleplataforma de Especialidades Geriatricas y Odontológicas). La atención dental prioritaria y urgente para pacientes de edad avanzada en el contexto de la pandemia de COVID-19 se brindó a bordo de una clínica dental móvil equipada con todas las instalaciones de atención dental convencional necesarias, así como con tecnología digital de última generación. La atención odontológica se realizó en cinco ciudades de Chile. Para el estudio, 135 pacientes de edad avanzada fueron atendidos. El modelo de atención teledental incluye visita-cita e inter-consulta remota con un staff de especialistas. Para evaluar los aspectos de satisfacción del paciente, respecto al servicio/atención brindada, se aplicó una encuesta de satisfacción del usuario. Resultados: Los pacientes completaron un total de 68 cuestionarios. Los resultados mostraron altos niveles de satisfacción de los pacientes tras la atención odontológica prioritaria o urgente, que superó el 75% en todas las dimensiones del cuestionario (Acceso a la atención odontológica, trato al usuario, plataforma, recomendación). Conclusión: La generación de un ecosistema tecnológico para la teleodontología puede brindar una serie de ventajas importantes en la atención de pacientes adultos mayores, al optimizar la cobertura de atención odontológica por parte de diferentes especialistas que pueden brindar atención a una población que tiene acceso limitado o nulo.