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Medication errors in pediatrics

Errores de medicación en pediatría

Author
Valencia Quintero, Andrés Felipe

Amariles, Pedro

Rojas Henao, Natalia

Granados, Johan

Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/1357
10.32641/andespediatr.v92i2.1357
Abstract
Medication errors (ME) are preventable incidents of inappropriate use of medications by health personnel or by the patient. These events can occur at any stage of drug use generating significant costs to the health system and, in some cases, these can even lead to death. The pediatric population is considered susceptible to ME with a prevalence 3 times higher than adult patients.Objective: To identify the prevalence of medication errors in hospitalized pediatric patients, as well as their classification according to the stage of use of the medication when they occurred.Method: A literature review of ME in pediatrics was carried out through a Pubmed / Medline search using Mesh terms (“Medication Errors” and “Pediatrics”) in the last 10 years. Three investigators reviewed independently the identified articles considering the STROBE checklist for observational studies.Results: 192 bibliographic references were identified, 22 of them were eligible for review and data collection. Studies reported an error rate between 1% and 58% of the evaluated medication indications, with errors reported in different processes of drug use. 9 articles (41%) described errors related only to prescription, mainly associated with incorrect dosage, 6 (27%) errors related to prescription, administration, and other processes, 3 (14%) related to prescription and administration, 2 (9%) related only to administration, 1 (4%) article reported errors related to conciliation, and 1 (4%) described errors related to preparation and administration.Conclusion: The studies reported different medication errors in the pediatric population. Most of them reported ME related to prescription followed by ME in the administration. Knowing the proportion of ME allows focusing interventions aimed at reducing their prevalence.
 
Los errores de medicación (EM) son incidentes prevenibles relacionados a la utilización inapropiada de los medicamentos por el personal de salud o por el mismo paciente; pueden presentarse en cualquiera de las etapas del uso del medicamento, generan considerables costos en el sistema de salud y en algunos casos pueden llevar incluso a la muerte. La población pediátrica se considera susceptible a los EM con una prevalencia 3 veces mayor respecto a los adultos.Objetivo: Identificar la prevalencia de errores de medicación en pacientes pediátricos hospitalizados, así como su clasificación de acuerdo a la etapa del uso del medicamento donde se presentaron.Método: Se realizó una revisión de la literatura de EM en pediatría, a través de una búsqueda en Pubmed/Medline empleando términos Mesh (“Medication Errors” y “Pediatrics”) en los últimos 10 años. Los artículos identificados fueron revisados por tres investigadores de forma independiente, teniendo en cuenta la lista de verificación STROBE para estudios observacionales.Resultados: Se identificaron 192 referencias bibliográficas, 22 fueron elegibles para revisión y extracción de datos. Los estudios reportaron una proporción de errores entre 1%- 58% de las órdenes de medicamentos evaluadas. Se reportaron errores en diferentes procesos del uso del medicamento. Nueve artículos (41%) describieron errores relacionados sólo con la prescripción, la mayoría relacionados con dosis incorrecta, 6 (27%) errores relacionados con la prescripción, administración y otros procesos, 3 (14%) relacionados con la prescripción y administración, 2 (9%) describieron errores relacionados sólo con la administración, 1(4%) artículo reportó errores relacionados con la conciliación y 1(4%) errores relacionados con la preparación y administración.Conclusión: Los estudios reportaron diferentes errores de medicación en la población pediátrica. La mayoría reportaban EM relacionados a la prescripción seguido de los EM en la administración. Conocer la proporción de los EM permite focalizar intervenciones encaminadas a disminuir su ocurrencia. 
 
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