Effect of the VOLANTIN resilience promotion program on children with an alternative residential system
Efectos de la implementación del programa de promoción de la resiliencia “VOLANTÍN” en niños(as) con sistema de cuidados alternativo residencial
Author
Vio L., Ricardo
Larraguibel Q., Marcela
Montt S., M. Elena
Pi, Macarena
Aldunate C., Consuelo
Halpern G., Muriel
Full text
http://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/387210.32641/andespediatr.v93i2.3872
Abstract
Internationally, there are resilience promotion programs applied to children in residential alternative care with favorable results. The application of the resilience promotion program “VOLANTÍN” has shown to be effective in different groups of school-age children, favoring the development of resilience. Objective: To describe the results of the implementation of the “VOLANTÍN” program on the level of resilience, self-concept, and emotional symptoms in children aged 7-12 years in residential alternative care (foster care). Subjects and Method: descriptive, longitudinal study. The “VOLANTÍN” program was implemented in a sample of 15 foster children between 7-12 years old. The variables measured were the “Escala de Resiliencia Escolar” (ERE), the Piers-Harris Children’s SelfConcept Scale, the Anxiety Self-report for Children and Adolescents (AANA), and the Children’s Depression Inventory (CDI) at the beginning, at the end, and 3 months after the end of the program, and then were analyzed statistically by nonparametric test. Results: At the beginning, the end, and three months after the program implementation, there was a significant increase in the total scores of ERE (p0.045), subscales “networks-models” (p0.002) and “external resources” (p0.018); and Self-concept (p0.005), subscales “behavior” (p0.045) and “popularity” (p0.03). AANA total scores decreased significantly (p0.004) as well as the subscales “panic/somatic” (p0.025) and “generalized anxiety” (p0.009). CDI scores decreased, but not significantly. Conclusion: The application of the resilience promotion program “VOLANTÍN” increased resilience and self-concept scores and decreased anxious symptoms in children aged 7-12 years. A nivel internacional existen programas de promoción de la resiliencia aplicados a niños(as) en sistema de cuidados alternativo residencial (SCAR) con resultados favorables. La aplicación del programa de promoción de la resiliencia “VOLANTÍN” ha mostrado ser efectivo en distintos grupos de niños(as) en edad escolar, favoreciendo el desarrollo de la resiliencia. Objetivo: describir los resultados de la implementación del programa “VOLANTÍN” en nivel de resiliencia, autoconcepto y síntomas emocionales en niños(as) de 7-12 años en SCAR (cuidado sustituto). Sujetos y Método: Estudio descriptivo, longitudinal. Se implementó el programa “VOLANTÍN” a una muestra de 15 niños(as) entre 7-12 años en SCAR. Las variables medidas fueron la “Escala de Resiliencia Escolar” (ERE), Autoconcepto de Piers-Harris, “Autorreporte de Ansiedad en Niños y Adolescentes” (AANA), y “Cuestionario de Depresión Infantil” (CDI), al inicio, término y 3 meses finalizado el programa, analizadas estadísticamente mediante prueba no paramétrica. Resultados: En las mediciones al inicio, término y 3 meses finalizado el programa, analizadas estadísticamente cio, al término y a los 3 meses de implementado el programa se constató aumento significativo en los puntajes totales de ERE (p0,045), subescala “redes-modelo” (p0,002) y “recursos externos” (p0,018), y Autoconcepto (p0,005), subescalas de “conducta” (p0,045) y “popularidad” (p0,03). Los puntajes totales de AANA disminuyeron significativamente (p0,004) y las subescalas “pánico/somático” (p0,025) y “ansiedad generalizada” (p0,009). Los puntajes de CDI disminuyeron, pero no de manera significativa. Conclusión: La aplicación del programa de promoción de resiliencia “VOLANTÍN” aumentó los puntajes de resiliencia y autoconcepto, y disminuyó síntomas ansiosos en niños(as) de 7-12 años en SCAR.ediante prueba no paramétrica.