SOCIAL PARTICIPATION IN FEDERAL PUBLIC POLICIES IN BRAZIL: AN ANALYSIS OF THE FORMS AND DESIGNS OF PARTICIPATORY ARRANGEMENTS RELATED TO PUBLIC POLICIES
PARTICIPAÇÃO SOCIAL NAS POLÍTICAS PÚBLICAS FEDERAIS DO BRASIL: UMA ANÁLISE DOS FORMATOS E DESENHOS DOS ARRANJOS PARTICIPATIVOS VINCULADOS ÀS POLÍTICAS PÚBLICAS
Author
Rocha Andrade da Silva, Enid
Abstract
The last ten years in Brazil were lavish in creating participatory arrangements – councils, conferences, roundtables, ombudsmen, public hearings, and workshops for participation –, in the drafting of the Multi-Year Plan and the establishment of administrative structures in the meeting the of the demands of social movements. The article argues that the efforts on social participation aimed to provide the federal public administration with greater institutional capacity, as well as tools and instruments for enhancing the permeability of the public policy cycle to the demands of society. The search for a new reorganization proposal for the state apparatus, which embraced social participation as a fundamental element of the actions of the federal government, proved insufficient to break with the legacy left by the political projects of previous governments. However, the quantitative progress of social participation in the period contributed to increased social control, thus turning the state more permeable to the public interest, with an array of Democratic Participatory design. Los últimos diez años en Brasil fueron pródigos en la creación de mecanismos de participación –consejos, conferencias, mesas redondas, defensores del pueblo, las audiencias públicas, talleres para la participación– en la elaboración del Plan Plurianual y el establecimiento de estructuras administrativas en el cumplimiento de las demandas de los movimientos sociales. El artículo sostiene que los esfuerzos en materia de participación social tuvieron como objetivo dotar a la administración pública federal de una mayor capacidad institucional y de herramientas e instrumentos para mejorar la permeabilidad del ciclo de políticas públicas a las exigencias de la sociedad. La búsqueda de una nueva propuesta de reorganización del aparato del Estado que tuviera a la participación social como un elemento fundante de la acción del del gobierno federal resultó limitada para romper con el legado dejado por los proyectos políticos de los gobiernos anteriores. Sin embargo, el avance cuantitativo de la participación social en el período contribuyó a aumentar el control social haciendo al Estado más permeable al interés público, con una matriz participativo-democrática.