TRANSFER OF POLICIES AND MANAGEMENT MODERNIZATION: THE STORY (AND LESSONS) FROM WHEN THE CHILE’S PROGRAM FOR MANAGEMENT IMPROVEMENT ‘TRAVELED’ TO MEXICO.
TRANSFERENCIA DE POLÍTICAS Y MODERNIZACIÓN ADMINISTRATIVA: HISTORIA (Y MORALEJAS) DE CUANDO EL PROGRAMA DE MEJORAMIENTO DE LA GESTIÓN CHILENO “VIAJÓ” A MÉXICO
Author
Dussauge Laguna, Mauricio I.
Abstract
In Latin America there is a long tradition of learning from the institutions and political-administrative development of other countries. Nevertheless, the study of these policy transfer/dissemination processes –or transnational learning, as known in academic literature– has not been able to consolidate itself as a matter of greater interest among academics in the region. This article presents the transfer of the Chilean Program for Management Improvement (PMI) to the federal administrative system in Mexico, particularly covering the period between 2005 and 2008. Specifically, it seeks to explain how and why the PMI eventually turned into the Special Program for Enhancing Federal Public Administration, with a similar name but fundamentally different objectives and characteristics. The main thrust is that the PMI ended up being something radically different as a result of a number of inter- and intra-bureaucratic conflicts associated with the two federal departments involved in the process: the Ministry of Finance and Public Credit and the Secretary of Public Affairs. Said actors held quite different opinions as to why taking the Chilean PMI as a reference, what (and how) to retrieve from the original scheme and, above all, how to insert the new program into the framework of the developing Mexican results-based management system. Existe en Latinoamérica una larga tradición de aprender de las instituciones y desarrollos político-administrativos de otros países. Sin embargo, el estudio de estos procesos de transferencia/difusión de políticas o aprendizaje trasnacional, como se les conoce en la literatura académica, no ha logrado consolidarse como cuestión de mayor interés entre los académicos de la región. Este artículo presenta el caso de la transferencia del Programa de Mejoramiento de la Gestión (PMG) chileno al sistema administrativo federal mexicano, cubriendo particularmente el periodo que va entre 2005 y 2008. En específico, se trata de explicar cómo y por qué el PMG acabó convirtiéndose en el Programa Especial de Mejora de la Gestión, de denominación parecida pero con objetivos y características fundamentalmente distintas. La idea central es que el PMG terminó siendo algo radicalmente diferente como resultado de una serie de conflictos y negociaciones inter(intra)-burocráticos asociados a los dos ministerios federales involucrados en el proceso: la Secretaría de Hacienda y Crédito Público (SHCP) y la Secretaría de la Función Pública (SFP). Dichos actores tenían ideas bastante distintas en cuanto a por qué tomar el PMG chileno como referencia, qué recuperar (y cómo) del esquema original y, sobre todo, cómo insertar el nuevo programa en el marco del sistema de gestión por resultados mexicano en formación.