Show simple item record

IMAGINARIO POLÍTICO Y DISCURSOS TÉCNICOS EN LAS REFORMAS ADMINISTRATIVAS. LOS CASOS DE ARGENTINA, CHILE Y URUGUAY EN LA DÉCADA DE 1990

dc.creatorMoriconi Bezerra, Marcelo
dc.date2020-07-01
dc.date.accessioned2022-05-09T16:01:52Z
dc.date.available2022-05-09T16:01:52Z
dc.identifierhttps://revistas.uv.cl/index.php/rgp/article/view/2341
dc.identifier10.22370/rgp.2012.1.1.2341
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/182590
dc.descriptionThis article analyzes the political imaginaries in the official discourses about the pu- blic administration reforms in Argentina, Chile and Uruguay, during the nineties. The new management methods are based on technical concepts that do not signify by themselves. To acquire effective meaning, these concepts depend on systems of ideas about the significance of the State and democracy, settled in each particular case. Concepts derived from the discourse analysis school, such as hegemony, nodal points or sedimentation, are useful to understand the strategies to construct the symbolic reality in each case. This reality will depend on the political imaginary which determines ‘what is possible to do’ and ‘what is tolerable’ in each particular society. The election of limited realities, focused only on formal institutions, has been constant in the analyzed discourses, which explains why the reforms were inefficient to remove common cultural practices such as clientelism.en-US
dc.descriptionEl trabajo analiza los imaginarios políticos en los discursos oficiales en torno a las reformas de la administración pública en Argentina, Chile y Uruguay, en la déca- da del noventa. Los conceptos técnicos en los que se basan los nuevos modos de gestión no significan por sí mismos y dependen de sistemas de ideas más amplios, que incluyen el significado de la democracia y del Estado, sedimentado en cada caso particular. Conceptos derivados de la escuela del análisis de discursos, como hegemonía, puntos nodales y sedimentación, permiten ver las estrategias de cons- trucción de la realidad simbólica y determinar lo hacible y tolerable en cada cultura política. La elección de realidades limitadas, resumidas a las instituciones formales, es una constante en los casos analizados, lo que explica por qué las reformas fueron ineficaces para eliminar prácticas culturales habituales como el clientelismo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCentro de Estudios para la Gestión Públicaes-ES
dc.relationhttps://revistas.uv.cl/index.php/rgp/article/view/2341/2302
dc.rightsDerechos de autor 2020 Revista de Gestión Públicaes-ES
dc.sourceRevista de Gestión Pública; Vol. 1 No. 1 (2012); 7-36en-US
dc.sourceRevista de Gestión Pública; Vol. 1 Núm. 1 (2012); 7-36es-ES
dc.source0719-1839
dc.source0719-1820
dc.subjectDiscoursesen-US
dc.subjectAdministrative reformsen-US
dc.subjectPolitical imaginariesen-US
dc.subjectLatin Americaen-US
dc.subjectDiscursoes-ES
dc.subjectReformas administrativases-ES
dc.subjectImaginarios políticoses-ES
dc.subjectAmérica Latinaes-ES
dc.titleTHE POLITICAL IMAGINARY AND TECHNICAL DISCOURSE IN ADMINISTRATIVE REFORMS. THE ARGENTINA, CHILE AND URUGUAY CASE IN THE 1990Sen-US
dc.titleIMAGINARIO POLÍTICO Y DISCURSOS TÉCNICOS EN LAS REFORMAS ADMINISTRATIVAS. LOS CASOS DE ARGENTINA, CHILE Y URUGUAY EN LA DÉCADA DE 1990es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record