AIRPORT PRIVATIZATIONS IN LATIN AMERICA: THE CASES OF ARGENTINA AND MEXICO
LA PRIVATIZACIÓN DE LOS SISTEMAS NACIONALES AEROPORTUARIOS EN AMÉRICA LATINA: LOS CASOS DE ARGENTINA Y MÉXICO
Author
Vidal Olivares, Javier
Abstract
This article analyzes the privatization of airports in Argentina and Mexico. Until the liberalization of the air transport industry, which began in 1978, airport systems were under state control and, in most countries, were publicly owned and managed. In Latin America, the corollary of liberalization was the launch of a later process of change in management of the infrastructure. Most airports were concessioned in the wave of privatizations and deregulation that swept the continent as from 1990. The cases of Argentina and Mexico represent two parallel concession mechanisms, with some similar characteristics, but different impacts. In the former, airport privatization proved a relative failure for the system as a whole, with a not very positive outcome for the state. In Mexico, where the concession system was based on geographical distribution of the territory and the capital’s airport remained under public management, government revenues increased, permitting a significant increase in services and competition between commercial airlines. Este artículo analiza el proceso de privatización de aeropuertos en Argentina y México. Hasta la liberalización aerocomercial iniciada en 1978, los sistemas aeroportuarios estuvieron bajo el control estatal, con propiedad y gestión pública en la mayor parte de los países. En América Latina el corolario de la liberalización fue el inicio de un proceso de cambio en la gestión de las infraestructuras más tardío. Los aeropuertos fueron mayoritariamente concesionados a partir de la oleada de privatizaciones y desregulaciones que recorrió el continente desde 1990. Los casos de Argentina y México muestran dos mecanismos de concesión paralelos, con características similares en varios aspectos, pero con impactos diferentes. En el primero la privatización aeroportuaria se saldó con un fracaso relativo para el conjunto del sistema, con un balance poco positivo para el Estado. En el caso mexicano, con un sistema de concesión mediante el reparto geográfico del territorio, manteniendo el aeropuerto de la capital bajo gestión pública, han generado aumento de los ingresos públicos, permitiendo un aumento significativo de la oferta y la competencia entre aerolíneas comerciales.