• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Revista de Humanidades de Valparaíso
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Valparaíso
  • Revista de Humanidades de Valparaíso
  • View Item

The "Cortegiania" and "Courtesan Philosophy": B. Castiglione and B. Gracián

La “cortegiania” y la “cortesana filosofía”: B. Castiglione y B. Gracián

Author
Ricci, Maria Teresa

Full text
https://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/31
10.22370/rhv2015iss5pp99-110
Abstract
The aim of this article is to explore the concept of “courtliness” («cortesania») in Castiglione and Gracián. The hero of Gracián learns the art of the “courtliness” from Castiglione, but he is not a “courtier”. Gracián uses the word “courtier” in a much broader sense. The courtliness in Castiglione is a sort of meta-discipline that contains in itself all the arts and is founded on the universal rule of «grace». The article shows how the theory of the grace of Castiglione, through which the count would have been able to reconcile two requirements, achieved success in Court and a life governed by the sign of elegance, loses its intensity in Gracián, who insists more on the strategic behavior, based more on prudence and discretion than on grace. The courtesan philosophy of Gracián is understood as a discourse on the life. If we understand the court as the enclosed space in which the courtier of Castiglione lives, it is not a philosophy of court but a philosophy of human life. Gracián court is the square in the world.
 
El artículo explora el concepto de « cortesanía » en Castiglione y en Gracián. El héroe de Gracián aprende el arte de la « cortesanía » de Castiglione, sin por eso ser un « cortesano ». Gracián emplea la palabra « cortesano » en un sentido mucho más amplio. La cortesanía en Castiglione es una suerte de metadisciplina que contiene en sí todas las artes y se funda sobre la regla universal de la « gracia ». El artículo muestra cómo la teoría de la gracia de Castiglione, a través de la cual el conde habría sabido conciliar dos exigencias, el éxito en la corte y una vida orientada bajo el signo de la elegancia, pierde su intensidad en Gracián, quien insiste más en el comportamiento estratégico, fundado más bien sobre la prudencia y la discreción que sobre la gracia. La filosofía cortesana de Gracián es entendida como un discurso sobre la vida. No se trata de una losofía de la corte, si se entiende a la corte como el espacio cerrado en el cual vive el cortesano de Castiglione, sino que de una filosofía de la vida humana. La corte de Gracián es la plaza del mundo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB