Show simple item record

Music and “clandestinidad” During the Time of the Chilean Dictatorship: Repression and the Circulation of Music of Resistance and Clandestine Cassettes

dc.creatorJordán, Laura
dc.date2009-01-01
dc.date.accessioned2019-04-03T16:03:39Z
dc.date.available2019-04-03T16:03:39Z
dc.identifierhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/203
dc.identifier.urihttp://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/18267
dc.descriptionUn estudio sobre la relación entre música y clandestinidad durante la más reciente dictadura en Chilees expuesto aquí en el despliegue de tres ámbitos disímiles, pero que coinciden en su exploraciónsobre los modos en que la música de resistencia se desenvuelve en su particular situación histórica. Enprimera instancia, se aborda la relación conflictiva entre el aparato estatal y la oposición, en que sedestacan la represión y la censura sobre las músicas desde un prisma que enfatiza las experiencias deprohibición y persecución. Así, se desarrolla una interpretación acerca de la clandestinidad del ejerciciorepresivo. En segundo lugar, se observa una particular dinámica de tránsito entre lo privado y lopúblico por parte de los agentes de la resistencia, examinándose grados heterogéneos de exposicióny de ocultamiento. Finalmente se releva la producción de grabaciones clandestinas, cuyo compromisomilitante es substancial. Se enfatiza aquí el rol decisivo que cumple el casete, pues la circulación decintas copiadas se erige como un bastión cultural de la resistencia. Aunque este esquema tripartitoofrece una coherencia particular a cada apartado, la articulación de su conjunto permite una primeracomprensión abarcadora de la compleja relación entre la música y la clandestinidad en dictadura.    es-ES
dc.descriptionThis is a study about the relationship between music and "clandestinidad" during the time of the most recentdictatorship in Chile. This topic is explored in three dissimilar areas, which converge toward the consideration of the ways in wich the music representing the resistance to the dictatorial system developed in this particular historicalsituation. First of all, the conflicting relationship between the state apparatus and the opposition is discussed, witha special emphasis upon repression and censorship of the musics of resistance from a standpoint emphasizing theexperiencing of prohibition and persecution. Thus, an interpretation of the clandestine repressive actions is putforward. Secondly, the specific dynamics of transiting between what is private and what is public is examined,particularly as it relates to the heterogeneous degrees of exposure and hiding of the members of resistance. Finally, theproduction of clandestine recordings containing material of a clear militant commitment is discussed. The key roleof the cassette production is underlined, as the copy and circulation of cassettes became a cultural stronghold ofresistance. Each area of this tripartite model presents an inner coherence of its own. Nevertheless the overallconsideration of these thee areas serves as the basis of a first all encompassing view of the complex relationshipbetween music and "clandestinidad" during the time of dictatorship.    en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arteses-ES
dc.relationhttps://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/203/168
dc.sourceRevista Musical Chilena; Vol. 63 Núm. 212 (2009): Julio-Diciembre; Pág. 77 - 102es-ES
dc.source0717-6252
dc.source0716-2790
dc.titleMúsica y clandestinidad en dictadura: la represión, la circulación de músicas de resistencia y el casete clandestinoes-ES
dc.titleMusic and “clandestinidad” During the Time of the Chilean Dictatorship: Repression and the Circulation of Music of Resistance and Clandestine Cassettesen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record