Show simple item record

El aparato fotográfico: ¿instrumento, máquina o aparato?

dc.creatorCalderón, Natalia Cristina
dc.date2018-12-20
dc.date.accessioned2022-05-09T16:07:21Z
dc.date.available2022-05-09T16:07:21Z
dc.identifierhttps://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/1316
dc.identifier10.22370/rhv2018iss12pp143-167
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/182697
dc.descriptionThe photographic apparatus whose emergence is located in the mid-nineteenth century has not been perfectly located within the history of technology, sometimes considered as a simple tool or instrument whose utility was mainly in the field of scientific research, other times giving it the status of machine, accentuating this time the automatism of its operation. Both visions seem insufficient to us since both one and the other present a certain partiality in the understanding of the apparatus, which should not be reduced to its mere optical character or to its automatism, since this is also a form of recording, of memory. Our interest will focus on demonstrating how photography should be thought of as “apparatus”, that is, as a complex element within the history of technology; that not only was able to perfect our vision considered as deficient, but at the same time was able to grant a new temporality and a specific type of perception to an entire era.en-US
dc.descriptionEl aparato fotográfico cuya emergencia se sitúa a mediados del siglo XIX  no ha sido perfectamente situado al interior de la historia de la técnica, considerándosele en ocasiones como una simple herramienta o instrumento cuya utilidad se dio principalmente en el ámbito de la investigación científica, otras veces otorgándosele el estatuto de máquina, acentuando esta vez el automatismo de su funcionamiento. Ambas visiones nos parecen insuficientes puesto tanto una como otra presentan una cierta parcialidad en la comprensión del aparato, el cual  no debe ser reducido a su mero carácter óptico ni a su  automatismo, puesto que este es además una forma de registro, de memoria. Nuestro interés se enfocará en demostrar cómo la fotografía debe ser pensada como « aparato », es decir, como un elemento complejo al interior de la historia de la técnica; que no solamente fue capaz de perfeccionar nuestra visión considerada como deficiente, sino que al mismo tiempo fue capaz de otorgar una nueva temporalidad y un tipo de percepción específica a toda una época. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Filosofía, Universidad de Valparaísoen-US
dc.relationhttps://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/1316/1383
dc.rightsCopyright (c) 2018 Humanities Journal of Valparaisoen-US
dc.sourceRevista de Humanidades de Valparaíso; No. 12 (2018): No 12 (2018); 143-167en-US
dc.sourceRevista de Humanidades de Valparaíso; Núm. 12 (2018): No 12 (2018); 143-167es-ES
dc.source0719-4242
dc.source0719-4234
dc.source10.22370/rhv2018iss12
dc.subjectphotographyen-US
dc.subjecttechnique-projectionen-US
dc.subjectintroyectionen-US
dc.subjectautomatismen-US
dc.subjectfotografíaes-ES
dc.subjecttécnicaes-ES
dc.subjectproyecciónes-ES
dc.subjectintroyecciónes-ES
dc.subjectautomatismoes-ES
dc.titleThe Photographic Apparatus: Instrument, Machine or Apparatus?en-US
dc.titleEl aparato fotográfico: ¿instrumento, máquina o aparato?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer-reviewed Articleen-US
dc.typeArtículo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record