Darwinian perspectives on the human mind and behavior: scope, limitations and educational implications
Perspectivas darwinistas sobre la mente y la conducta humanas: alcances, limitaciones e implicancias educativas
dc.creator | González Galli, Leonardo | |
dc.date | 2019-12-29 | |
dc.date.accessioned | 2022-05-09T16:07:24Z | |
dc.date.available | 2022-05-09T16:07:24Z | |
dc.identifier | https://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/1946 | |
dc.identifier | 10.22370/rhv2019iss14pp187-222 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/182724 | |
dc.description | In this work I characterize Darwinian approaches to human behavior and mind, especially evolutionary psychology, and analyze the main criticisms that these approaches have received. To this end I resort to Jean Marie Schaeffer’s criticism of the thesis of human exceptionality and the semantic perspective of scientific theories of Ronald Giere. I conclude that the main criticisms (reductionism, determinism and ideological bias) are not applicable to evolutionary psychology as a research program. I also conclude that it cannot be held a priori that the Darwinian approach is not applicable to the human mind and behavior. Finally, I discuss some educational implications of these debates. | en-US |
dc.description | En este trabajo caracterizo las aproximaciones darwinistas a la conducta y mente humanas, especialmente la psicología evolucionista, y analizo las principales críticas que dichas aproximaciones han recibido. A tal fin recurro a la crítica de Jean Marie Schaeffer a la tesis de la excepcionalidad humana y a la perspectiva semántica de las teorías científicas de Ronald Giere. Concluyo que las principales críticas (reduccionismo, determinismo y sesgo ideológico) no son aplicables a la psicología evolucionista en tanto programa de investigación. Concluyo también que no se puede sostener a priori que el enfoque darwiniano no sea aplicable a la mente y conducta humanas. Finalmente discuto algunas implicancias educativas de estos debates. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Instituto de Filosofía, Universidad de Valparaíso | en-US |
dc.relation | https://revistas.uv.cl/index.php/RHV/article/view/1946/2027 | |
dc.rights | Copyright (c) 2019 Humanities Journal of Valparaiso | en-US |
dc.source | Revista de Humanidades de Valparaíso; No. 14 (2019): No 14 (2019): Current Perspectives in Philosophy of Biology; 187-222 | en-US |
dc.source | Revista de Humanidades de Valparaíso; Núm. 14 (2019): No 14 (2019): Perspectivas actuales en filosofía de la biología; 187-222 | es-ES |
dc.source | 0719-4242 | |
dc.source | 0719-4234 | |
dc.source | 10.22370/rhv2019iss14 | |
dc.subject | natural selection | en-US |
dc.subject | evolutionary psychology | en-US |
dc.subject | biology teaching | en-US |
dc.subject | Jean Marie Schaeffer | en-US |
dc.subject | Ronald Giere | en-US |
dc.subject | selección natural | es-ES |
dc.subject | psicología evolucionista | es-ES |
dc.subject | enseñanza de la biología | es-ES |
dc.title | Darwinian perspectives on the human mind and behavior: scope, limitations and educational implications | en-US |
dc.title | Perspectivas darwinistas sobre la mente y la conducta humanas: alcances, limitaciones e implicancias educativas | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | |
dc.type | Peer-reviewed Article | en-US |
dc.type | Artículo evaluado por pares | es-ES |
This item appears in the following Collection(s)
-
Revista de Humanidades de Valparaíso
\([0-9]{4}\)