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Assessement of time-dependant models of pavement skid resistance

Análisis de modelos de comportamiento temporal de la resistenci al deslizamiento en pavimentosa

Author
de Solminihc, Hernán

Echevaguren, Tomás

Bustos, Marcelo

Full text
https://www.ricuc.cl/index.php/ric/article/view/DE%20SOLMINIHAC
Abstract
Skid resistance is an indicator of the adherence provided by a pavement. It is affected by the physical characteristics of the pavement such as environmental conditions, traffic and road geometry. The effects of these variables over the skid resistance vary over time on how each of these interacts between one another. The empirical evidence shows that skid resistance decline monotonic and asymptotically over time. This behavior was conceptually developed by Diringer and Barros (1990). Two phases over the pavement life were defined by them: a transient phase presenting an accelerate loss of skid resistance over time and a permanent phase, where an equilibrium skid resistance level is reached and a periodical oscillation is observed near this value. Three representative models of skid resistance temporary behavior were studied in this paper. The objective of the present study is to analyze the strengths and weaknesses of the skid resistance time-dependant models, in order to formulate new predictive models based on them. This study considers the Highway Research Board (HRB) absolute model, the HDM-4 incremental model and the seasonal model developed by Jayawickrama and Thomas (1998). The study concluded that the three analyzed models present weaknesses that can be improved. Particularly, the HRB and HDM-4 models do not correlate explicitly their variables and parameters to the type and characteristics of the pavement. With this, models lose predictive capacity although they gain generality. The Jayawickrama and Thomas model is strongly dependant on the environmental measurement conditions. For this reason, is difficult to estimate accurately the tendency of skid resistance and to calibrate the model.
 
La resistencia al deslizamiento es un indicador del grado de adherencia de un pavimento. Se ve afectada por las características del pavimento, condiciones ambientales, de tráfico y geométricas. Estos cambios se manifiestan con distinta intensidad en el tiempo dependiendo de la forma en que interactúen los factores antes mencionados. La evidencia empírica muestra que la resistencia al deslizamiento sigue una ley de decaimiento monótona decreciente y asintótica. Este comportamiento fue explicado conceptualmente por Diringer y Barros (1990). Ellos identificaron dos fases principales en la vida de un pavimento: una transiente dominada por una pérdida acelerada de la resistencia al deslizamiento y una permanente, marcada por una oscilación periódica de la resistencia al deslizamiento alrededor de una resistencia al deslizamiento de equilibrio. En este trabajo se analizan tres modelos de comportamiento de resistencia al deslizamiento, representativos de los existentes en la literatura. El objetivo del trabajo es identificar fortalezas y debilidades que orienten la formulación de modelos nuevos. Particularmente, se analizó el modelo absoluto de la Highway Research Board (HRB), el modelo incremental HDM–4 y el modelo estacional de Jayawickrama y Thomas (1998). Se concluyó que los tres modelos presentan debilidades. Los modelos HRB y HDM–4 no relacionan sus parámetros y tipo de variables con tipos de pavimento y sus características en forma explícita con lo cual ganan en generalidad pero pierden capacidad pronóstico. El modelo de Jayawickrama y Thomas depende fuertemente de las condiciones ambientales de medición. Esto dificulta el cálculo de la resistencia al deslizamiento de equilibrio y la calibración del modelo.
 
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