Lesbigay parenting. Discursive constructions by social workers in children rights protection programs
Parentalidad Lesbigay. Construcciones discursivas de los(as) trabajadores(as) sociales en programas de protección de derechos de la infancia
Author
Muñoz, Katherine
Honores, Ricardo
Cabezas, David
Soto, Macarena
Sanhueza, Lilian
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/41410.29344/07171714.27.414
Abstract
This article reports the discursive constructions that social workers from children rights protection programs in the Región de la Araucania construct around the lesbigay parenthood and professional intervention in this field. The concept of parenthood is analyzed and its expression in lesbigay couples, realizing that the family structure itself does not constitutes risk to child rearing. However, due to institutions operating in the area of protection rights not have technical guidelines that recognize lesbigay parenthood, social workers do not have social political and institutional arrangements for making decisions about. Added to that the low theoretical support obtained during undergraduate training in this topic, could derive you can lead in the primacy of subjective theories that stress the ethical and political act according to the ethos of the profession. El presente artículo da cuenta de las construcciones discursivas que los trabajadores(as) sociales de programas de protección de derechos de la infancia en la Región de la Araucanía, construyen en torno a la parentalidad lesbigay y a la intervención profesional en este ámbito. Se analiza el concepto de parentalidad y su expresión en parejas lesbigay, dando cuenta de que la estructura familiar en sí misma, no constituye riesgo para la crianza de los niños. Sin embargo, como las instituciones que operan en el área de protección de derechos carecen de lineamientos técnicos que reconozcan la parentalidad lesbigay, los trabajadores(as) sociales no cuentan con referentes político-institucionales para la toma de decisiones. Sumado a ello, el escaso soporte teórico obtenido durante la formación de pre grado en esta temática, puede derivar en la primacía de teorías subjetivas, que tensionan un actuarético-político acorde al ethos de la profesión