Young people in Universidad Católica Silva Henríquez (UCSH) as political subjects in social movements
Los jóvenes de la Universidad Católica Silva Henríquez (UCSH) como sujetos políticos en los movimientos sociales
Author
Brito Rodríguez, Sonia
Posada Lecompte, Margarita
Castro Solís, Nicolás
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/187910.29344/07171714.31.1879
Abstract
This article refers to the UCSH students' self-perception as political subjects and to their citizen and democratic practices in relation to the secondary and higher education students' movements from the last 10 years on. In 2017, the research carried out through the strategy of discussion groups and indepth interviews worked with 38 key informants (students and graduates from various UCSH faculties) who had been delegates from their careers or participated in the student federation. From the analysis of narrations, it is clear that young people consider themselves as political agents capable of mobilizing people, ideas and projects of change around education and transformation of the country. They have understanding and action in the political area, denouncing and demanding structural changes and to do so, they use strategies that force institutions and civil society to visualize an omitted problem and include it in the public agenda. These youth movements promote a new way of understanding politics, participation and exercising citizenship for enhancing conditions of equity and social justice. El presente artículo se refiere a la comprensión de sí mismos que tienen los estudiantes de la UCSH en tanto sujetos políticos y sus prácticas ciudadanas y democráticas, en relación con los movimientos estudiantiles de educación media y superior de los últimos 10 años. En 2017 se realizó una investigación mediante la estrategia de grupos de discusión y entrevistas en profundidad, en la cual participaron 38 informantes clave (estudiantes de las diversas facultades y egresados de la UCSH) que han sido delegados de sus carreras o participan en la federación de estudiantes. Del análisis de las narraciones se desprende que los jóvenes se reconocen como agentes políticos capaces de movilizar personas, ideas y proyectos de cambio en torno a la educación y a la transformación del país. Ellos comprenden y actúan en lo político, denunciando y demandando cambios estructurales; para ello utilizan estrategias que emplazan a la institución y a la sociedad civil a visibilizar una problemática postergada y la instalan en la agenda pública. Estos movimientos juveniles promueven una nueva forma de entender la política, la participación, y de ejercer la ciudadanía en la búsqueda de mayores condiciones de equidad y justicia social.