• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item

Identity and Youth in Cyberculture from education perspective

Identidad y juventud en la cibercultura desde una perspectiva educativa

Author
Schalk Quintanar, Ana Elena

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/1881
10.29344/07171714.31.1881
Abstract
This article presents a proposal integrating three variables: identity process of young people, cyberculture in which they are developed and challenges that these variables impose to education. First, it is necessary to understand the concept of youth from its historical-cultural space and not as a generalized concept. Along with this, it is also a need to address the process of identity construction, in a balanced searching for the relationship between "me and others," in the environment of cyberculture, which diffuses boundaries between what is "real" and what is "imaginary," and that, in turn, constitutes a space for interaction, individual validation, and dissemination of knowledge. In addition, this study is aimed at reflecting through some phenomena addressed in this article, on how cyberculture directly impacts on the identity process of young people. This article is focused in answering the question about what are the areas of action and possibilities for educators and education systems in strengthening the bases that allow an identity construction for enhancing the value elements of today's culture on the one hand, and strengthen what young people need to develop, on the other
 
En este artí­culo se presenta una propuesta que integra tres variables: el proceso de identidad de los jóvenes, la cibercultura en la cual se desarrollan y los desafí­os que estas variables plantean a la educación. Primeramente, se requiere comprender el concepto de "juventud" desde su espacio históricocultural y no como un concepto generalizado. Junto con ello, abordar su proceso de construcción de la identidad, en una búsqueda equilibrada de la relación del "yo y los otros" en el entorno de la cibercultura, que hace difusos los lí­mites entre "lo real" y "lo imaginario" y que, a su vez, constituye el espacio de interacción, de validación individual y de difusión de conocimiento. Además, se reflexiona cómo la cibercultura, a través de algunos de los fenómenos que se abordan en este artí­culo, impacta de forma directa en el proceso de identidad de los jóvenes. Responder a la pregunta respecto de cuáles son los espacios de acción y de posibilidad de los educadores y de los sistemas educativos en el fortalecimiento de las bases que permitan una construcción de identidad que, por un lado, potencie los elementos de valor de la cultura actual y, por otro, fortalezca aquello que los jóvenes necesitan para desenvolverse en ella, constituye el propósito central de este artí­culo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB