Street Soccer as an Educational Tool for Social Transformation in Pedro Aguirre Cerda District: the PAC Gol Organization
El fútbol callejero como herramienta educativa de transformación social en la comuna de Pedro Aguirre Cerda: organización Pac Gol
Author
Gutiérrez Martinoli, Juan Ignacio
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/205110.29344/07171714.33.2051
Abstract
The article analyzes how the street soccer methodology strengthens identity building amongst young people who participate in the Pac Gol community organization, located in Pedro Aguirre Cerda District, based on a community education model that confronts the reproduction of sexual, racial, and class stereotypes that are present in the formal education model and in elements of traditional soccer. A qualitative methodology was used, addressing the full sample, combining semi-structured interviews with participant observation. The project succeeded in identifying members' linkages with the organization "” expressed in terms of affective bonds of reciprocal trust between stakeholders, the appropriation of space, and subjective wellbeing amongst members "” as well as evidence on changes in schemata, norms, and attitudes amongst participating players, regarding values linked to social inclusion and non-discrimination. El artículo analiza cómo la metodología del fútbol callejero (MFC) fortalece la construcción identitaria de los jóvenes participantes de la organización comunitaria Pac Gol, ubicada en la comuna de Pedro Aguirre Cerda, desde un modelo de educación popular que confronta la reproducción de estereotipos sexuales, raciales y de clase presente en el modelo de educación formal y en dimensiones del fútbol tradicional. Se emplea una metodología cualitativa y de corte trasversal, que combina la realización de entrevistas semiestructuradas con observación participante. Se logró, por un lado, identificar el arraigo de sus miembros respecto de la organización "”expresado tanto en lazos afectivos de confianza recíproca entre sus actores como en la apropiación territorial y el bienestar subjetivo de los sujetos"” y, por otro, la evidencia sobre cambios de pautas, normas y actitudes en los jugadores participantes, en torno a valores relativos a la inclusión social y la no discriminación.