• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item

Street Soccer as an Educational Tool for Social Transformation in Pedro Aguirre Cerda District: the PAC Gol Organization

El fútbol callejero como herramienta educativa de transformación social en la comuna de Pedro Aguirre Cerda: organización Pac Gol

Author
Gutiérrez Martinoli, Juan Ignacio

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/2051
10.29344/07171714.33.2051
Abstract
The article analyzes how the street soccer methodology strengthens identity building amongst young people who participate in the Pac Gol community organization, located in Pedro Aguirre Cerda District, based on a community education model that confronts the reproduction of sexual, racial, and class stereotypes that are present in the formal education model and in elements of traditional soccer. A qualitative methodology was used, addressing the full sample, combining semi-structured interviews with participant observation. The project succeeded in identifying members' linkages with the organization "” expressed in terms of affective bonds of reciprocal trust between stakeholders, the appropriation of space, and subjective wellbeing amongst members "” as well as evidence on changes in schemata, norms, and attitudes amongst participating players, regarding values linked to social inclusion and non-discrimination.
 
El artí­culo analiza cómo la metodologí­a del fútbol callejero (MFC) fortalece la construcción identitaria de los jóvenes participantes de la organización comunitaria Pac Gol, ubicada en la comuna de Pedro Aguirre Cerda, desde un modelo de educación popular que confronta la reproducción de estereotipos sexuales, raciales y de clase presente en el modelo de educación formal y en dimensiones del fútbol tradicional. Se emplea una metodologí­a cualitativa y de corte trasversal, que combina la realización de entrevistas semiestructuradas con observación participante. Se logró, por un lado, identificar el arraigo de sus miembros respecto de la organización "”expresado tanto en lazos afectivos de confianza recí­proca entre sus actores como en la apropiación territorial y el bienestar subjetivo de los sujetos"” y, por otro, la evidencia sobre cambios de pautas, normas y actitudes en los jugadores participantes, en torno a valores relativos a la inclusión social y la no discriminación.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB