• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Católica Silva Henríquez
  • Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social
  • View Item

Rumination and Child Sexual Abuse: The Cycle of Pain and Therapeutic Strategies

Rumiación y abuso sexual infantil. Dolor cí­clico y estrategias terapéuticas

Author
Paredes Ramos, Felipe

Bustos Villarroel, Alexis

Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/2189
10.29344/07171714.34.2189
Abstract
The present article focuses on a central element of the therapeutic work with adolescents that have survived child sexual abuse (CSA) and who are coping with traumatic flashbacks. The study implements a narrative review of the main theories concerning the phenomenon of rumination and its tremendous effect on the experience of pain associated with CSA. It discusses the role of rumination on the onset and maintenance of symptomatology associated with Post-Traumatic Stress Disorder and outlines the primary effects of rumination and the relationship between rumination and CSA. Finally, the principal inputs of narrative practices in the work on rumination are reviewed based on a case study of work done with an adolescent. Different conversational methodologies are applied to help the adolescent break the cycle of pain associated with the process of post-CSA rumination.
 
El presente artí­culo hace referencia a un elemento central del trabajo con adolescentes que han sobrevivido abuso sexual infantil (ASI) y se encuentran enfrentando reexperimentación traumática. Se realiza una revisión narrativa de las principales teorí­as respecto del fenómeno de la rumiación y sus efectos devastadores en la experiencia del dolor asociado a ASI. Se discute acerca del rol de este fenómeno en el desarrollo y la mantención de sintomatologí­a asociada a estrés postraumático. Se delinean los principales efectos de la manifestación de este proceso en las personas y la relación con ASI. Finalmente, se aborda los aportes desde la terapia narrativa, ejemplificando, a través del trabajo con una adolescente, metodologí­as terapéuticas para acompañar a los adolescentes a salir del ciclo del dolor en el cual se ven sumergidos tras enfrentar procesos de rumiación asociados a ASI.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB