Analysis of the implementation of reader corners in children's gardens
Análisis de la implementación de rincones lectores en jardines infantiles
Author
Núñez Martínez, Nicole Esther
Sánchez Mardones , Scarlett Constanza
Guerra Muñoz , Camila Fernanda
Gutiérrez Lineros , Francisca Javiera
Abstract
A reading corner is a pedagogical innovation that is defined as a space characterized by being comfortable, welcoming and accessible where children feel identified, generating a variety of experiences and reading experiences with different stories that motivates the reader to give themselves the opportunity to share with others and convey the importance that reading has from a centralized approach to enjoyment, playful and dialogue. The objective of this study was to analyze the transformations that occur in the educational community by implementing this pedagogical innovation in children's gardens in the San Antonio district, Valparaíso region, Chile. A qualitative study was designed, using semi-structured interviews conducted on teams from three children's gardens in the district. The results were systematically analyzed based on three main categories: I. Motivation of participants in the implementation of reader corners; II. Process of implementation of reader corners and III. Perception of the effect of reader corners on educational communities. Subcategories were derived from each of these main categories and were analyzed individually. From the analysis of the interviews conducted, findings emerged regarding the positive effect generated by the implementation of the reader corners, which emphasize the emotional and cognitive development of children, the link between the educational community and teamwork among the actors involved, among others. Un rincón lector es una innovación pedagógica que se define como un espacio caracterizado por ser cómodo, acogedor y accesible donde los/as niños/as se sientan identificados, generando una variedad de experiencias y vivencias lectoras con diferentes cuentos que motiva al lector a darse la oportunidad de compartir con otros y transmitir la importancia que tiene la lectura desde un enfoque centralizado en el disfrute, lo lúdico y en el diálogo. El objetivo de este estudio fue analizar las transformaciones que se producen en la comunidad educativa al implementar una innovación pedagógica llamada rincones lectores en jardines infantiles de la comuna de San Antonio, región de Valparaíso, Chile. Se diseñó un estudio cualitativo, mediante el uso de entrevistas semiestructuradas realizadas a equipos de tres jardines infantiles de la comuna. Los resultados se analizaron de manera sistemática en base a tres categorías principales: I. Motivación de los participantes en la implementación de rincones lectores; II. Proceso de implementación de rincones lectores y III. Percepción del efecto de los rincones lectores en las comunidades educativas. De cada una de estas categorías principales se derivaron subcategorías (subnodos) que fueron analizadas individualmente. A partir de los análisis de las entrevistas realizadas, surgieron hallazgos en relación al efecto positivo que generó la implementación de los rincones lectores, los cuales enfatizan en el desarrollo emocional y cognitivo de los/as niños/as, el vínculo entre la comunidad educativa y el trabajo en equipo entre los actores involucrados, entre otros.