Implementation of a medical distance methodological design in COVID-19 times
Implementación de un diseño metodológico para la educación médica a distancia en tiempos de Covid-19
Author
Estrada Fonseca, Rosío de la Caridad
Mendoza Molina , Asiris
Martínez Rodríguez , María de los Ángeles
Díaz Estrada, Roxana
García Navarrete, Regla de la Caridad
Pérez Díaz, Yailin
Abstract
The challenge of linking university students in the fight against an emerging, highly contagious disease and the maintenance of the educative process from the First Health Care Settings in COVID, requires didactic alternatives that allow describing the implementation of a methodological design for distance medical education, during the COVID-19 investigation, in the Santo Domingo municipality, Cuba. From the Teaching Department of the Municipal Health Directorate, an advisory group was formed that carried out —based on the theoretical references established through a digital search in national and international sites— the proposal of an integrated model for the pre and post graduated distance education taking into account the b-learning and m- learning. In the model design it was considered the pedagogical, organizational, technological and that of the quality evaluation components. After the proposal implementation it was created a virtual community for health teaching in the territory which involved the pre and post graduated education. The indicators reached in both alternatives were very satisfactory, it was possible to promote all the students which belonged to the model with a high satisfaction level, it was evident the reinforcement of values like freedom, creativity, cooperation, and partnership. Both, students, and professors accepted and reached the goal. The designed Project guaranteed the continuation of the Educative Learning process until its fulfillment with satisfactory results to the pre and post graduate medical education, the experience made possible to improve and broaden the professional growth in the territory and to establish a precedent for future interventions. El desafío de la vinculación de estudiantes universitarios en el combate de una enfermedad emergente, altamente contagiosa y la mantención de la continuidad del proceso educativo desde los escenarios de Atención Primaria de Salud en tiempos de COVID, requiere de alternativas didácticas que permitan describir la implementación de un diseño metodológico para la educación médica a distancia, durante la pesquisa de COVID-19, en el municipio Santo Domingo, Cuba. Desde el Departamento Docente de la Dirección Municipal de Salud se conformó un grupo asesor que realizó —sobre la base de los referentes teóricos establecidos a través de una búsqueda digital en sitios nacionales e internacionales— la propuesta de un modelo integrador para la enseñanza de pre y postgrado con la modalidad de educación a distancia, empleando las variantes m-learning y b-learning. En el diseño del modelo se consideró los componentes pedagógicos, organizacionales, tecnológicos y los de evaluación de la calidad. Con la implementación de la propuesta se conformó una comunidad virtual para la docencia de salud en el territorio que abarcó la educación de pre y postgrado. Los indicadores alcanzados en ambas enseñanzas fueron muy favorables, se logró la promoción de todos los estudiantes insertados al modelo, con alto nivel de satisfacción. Los estudiantes y profesores aceptaron y superaron el reto. El modelo diseñado garantizó la continuidad del proceso docente educativo hasta su culminación con resultados satisfactorios para la enseñanza de pre y postgrado, la experiencia permitió perfeccionar y enriquecer el crecimiento profesional en el territorio y establece un precedente para futuras intervenciones.