Show simple item record

Uso de TIC en trabajo social: Análisis de experiencias del ejercicio profesional

dc.creatorVivero Arriagada, Luis Alberto
dc.creatorBinimelis Espinoza, Helder
dc.creatorGuarda Cerón, Dina
dc.date2022-04-07
dc.date.accessioned2022-06-07T16:07:13Z
dc.date.available2022-06-07T16:07:13Z
dc.identifierhttp://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/449
dc.identifier10.22352/SAUSTRAL20222801
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/184225
dc.descriptionThe purpose of this article is “to identify and make a critical analysis of the performance of the generic ‘use of ICT’ competence in the professional activity of social workers graduated from the Catholic University of Temuco”. In methodological terms, this is a qualitative research project, for which a total of nine in-depth interviews were carried out. The competence-based model focuses on certain conceptual and methodological aspects of the training and management of human talent, which should be expressed in verifiable performance. It does not consider a problematising and critical reflection tending to put structural aspects into tension in order to explain conditions of inequality and exclusion, but rather to generate instrumental and techno-bureaucratic performances. In the field of Social Work, the noncritical use of ICT calls into question its transformative ethos.en-US
dc.descriptionEl objetivo de este artículo es “identificar y analizar críticamente el desempeño de la competencia genérica uso de TIC en la acción profesional de las/os trabajadores sociales egresados/as de la Universidad Católica de Temuco”. En términos metodológico, es una investigación cualitativa, para lo cual se realizaron un total de 9 entrevistas en profundidad. El modelo por competencias, se focalizan en determinados aspectos conceptuales y metodológicos de la educación y la gestión del talento humano, lo cual debería expresarse en desempeños demostrables. Ello no considera una reflexión problematizadora y crítica, que ponga en tensión aspectos estructurales que expliquen las condiciones de desigualdad y exclusión, más bien tenderían a generar desempeños instrumentales y tecnoburocráticos. En el campo del Trabajo Social el uso acritico de las TIC pone en entredicho su ethos transformador.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Educación y Ciencias Sociales de la Universidad de Magallaneses-ES
dc.relationhttp://www.sophiaaustral.cl/index.php/shopiaaustral/article/view/449/180
dc.rightsDerechos de autor 2022 Luis Alberto Vivero Arriagada, Helder Binimelis Espinoza, Dina Guarda Cerónes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceJournal Shopia Austral; Vol. 28 (2022)en-US
dc.sourceRevista Sophia Austral; Vol. 28 (2022)es-ES
dc.source0719-5605
dc.subjectCompetencias profesionaleses-ES
dc.subjectTecnología de la Información y de la comunicación (TIC)es-ES
dc.subjectInvestigación Cualitativaes-ES
dc.subjectEducación superiores-ES
dc.subjectTrabajo Sociales-ES
dc.subjectProfessional skillsen-US
dc.subjectInformation and Communication Technology (ICT)en-US
dc.subjectQualitative researchen-US
dc.subjectHigher educationen-US
dc.subjectSocial Worken-US
dc.titleUse of ICT in social work: Analysis of professional practice experiencesen-US
dc.titleUso de TIC en trabajo social: Análisis de experiencias del ejercicio profesionales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record