• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Acta Bioethica
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Acta Bioethica
  • View Item

Bioethics' teaching in medicine: Basis

Fundamentación de la enseñanza de la bioética en medicina;
Fundamentaçâo do ensino da bioética na medicina

Author
Outomuro, Delia

Full text
https://actabioethica.uchile.cl/index.php/AB/article/view/16508
Abstract
If you reconsider the medical practice's pattern, you immediately notice the need to form a general practitioner with an integral sight of humankind and medicine, one who would be able to criticize and judge the problems that daily practice involves. It is essential to incorporte bioethics in all degrees' curricula: this would develop a fundamental strategy in order to improve the quality of sanitary attention. It would also develop a medical practice within a frame that would emphasize an integrated attention over the specialized one and it would favour the "person" and not the illness. Arising from the university strategies should be planned to bring bioethics close to the comunity, thus helping dialogue and suplying symmetric conditions for a dialogue of all the social groups involved in bioethics' conflicts.
 
Al repensar el modelo de atención médica, se vuelve evidente la necesidad de formar un médico general con una visión integral del hombre y de la medicina, capaz de enfrentarse críticamente a los problemas que entraña la práctica cotidiana. La incorporación de la bioética en los currículos de grado y postgrado constituye una estategia fundamental para mejorar la calidad de atención sanitaria y desarrollar una práctica médica en un marco que enfatice la atención integrada sobre la especializada y que privilegie a la "persona" sobre la enfermendad. Asimismo, deben planificarse desde la universidad  estrategias tendientes a acercar la bioética a la comunidad, facilitando el diálogo en condiciones de simetría de todos los sectores sociales involucrados en los conflictos bioéticos.
 
Ao pensar no modelo de atençâo médica, torna-se evidente a necessidade de formar um médico geral com uma visâo integral do homem e da medicina, capaz de posionar-se criticamente frente aos problemas que a prática cotidiana implica. A incorporaçâo da bioética nos currículos de graduaçâo e pós- graduaçâo constitui uma estratégia fundamental para melhorar a quelidade da atençâo sanitária e desenvolver uma prática médica num marco que privilegie a atençao integrada sobre a especializada e que privilegie a pessoa sobre a enfermidade. Assim mesmo, devem se planificar a partir da universidade estratégias de  abordagem da bioética na comunidade, facilitando o diálogo em condiçôes de simetria com todos os sectores sociais envolvidos nos conflictos bioéticos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB