Professional training and situated methodologies. Experience in Social Work – UAH
Formación profesional y metodologías situadas. La experiencia en Trabajo Social-UAH;
Formação profissional e metodologias situadas. A experiência no Serviço Social - UAH
Author
Hernández Mary, Natalia
Full text
http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/Perspectivas/article/view/279610.29344/07171714.38.2796
Abstract
The professional training of Social Workers requires a constant review of their methodologies in order to face the challenges that the discipline is currently experiencing from university requirements (Fulcher, 2008); (Bisman, 2003); (Dorian E. Traube, 2017). That is why this project set out to review how the incorporation of methodologies located in the context of extended learning contribute to the learning of second and fourth year students. The foregoing refers to the bond that occurs in the classroom, the interactions between students and teachers, among peers, as well as the relationships that are built with actors from local communities.In this way, learning is sustained by a situated link, which is built in scenarios that articulate theory and practices in pursuit of professional modeling. For this, a set of methodologies were incorporated that aimed to facilitate the generation of learning and its operationalization, through the students' own constructions. In parallel, the evaluative instances were reconfigured, which prompted the construction of new evaluation instruments to observe the levels of deepening that were achieved with these changes in the course of the chairs.Through the work carried out in both chairs, it is possible to affirm that there is a deepening of their purposes, and even the development of professional skills and abilities is enhanced. La formación profesional de Trabajadores Sociales requiere de una revisión constante de sus metodologías en pos de hacer frente a los desafíos que la disciplina vivencia actualmente desde los requerimientos universitarios (Fulcher, 2008) ; (Bisman, 2003); (Dorian E. Traube, 2017). Es por ello que el presente proyecto se propuso revisar cómo aportan al aprendizaje de las y los estudiantes de segundo y cuarto año de la carrera, la incorporación de metodologías situadas en el contexto de aprendizaje ampliado. Lo anterior hace referencia al vínculo que se produce en el aula, las interacciones entre estudiantes y docente, entre pares, como también a las relaciones que se construyen con actores de las comunidades locales.
De esta forma el aprendizaje se sostiene en un vínculo situado, el cual se construye en escenarios que articulan teoría y prácticas en pos de modelamientos profesionales. Para ello se incorporaron un conjunto de metodologías que apuntaban a facilitar la generación de aprendizajes y la operacionalización de éstos, a través de construcciones propias de las y los estudiantes. En pararlelo, se reconfiguraron las instancias evaluativas, lo que impulsó la construcción de nuevos instrumentos evaluaticos para observar los niveles de profundización que se lograban con estos cambios en el transcurso de las cátedras.
A través del trabajo realizado en ambas cátedras, es posible afirmar que existe una profundización de los propósitos de éstas, e incluso se piotencia el desarrollo de competencias y habilidades profesionales.