Intersectionalities and gender-sex inequalities in university academic production: the case of a public university in Mexico
Interseccionalidades y desigualdadesde sexo-género en la producción académica universitaria: el caso de una universidad pública en México
Author
Hurtado Saa, Teodora
Full text
https://revistapuntogenero.uchile.cl/index.php/RPG/article/view/6587910.5354/0719-0417.2021.65879
Abstract
We evaluate the current nature and conditions of academic work at the University of Guanajuato (UGTO), in the case of racialized people. We start from the assumption that there are patterns of inequality within higher education centers, which is manifested in a hierarchical order for the designation of positions and for the distribution of workloads based on the intersectionalities of gender, race, class and nationality, among others. This imbrication encourages the production and reproduction of differentiated working conditions, according to the possession or not of subaltered identity traits, further influencing the precariousness of their employment conditions, in an area that despite its renown and "prestige" as The workplace in recent years has lost “privileges” and “security”, derived from the reduction of budgets for public education, labor reforms, and the assignment of additional administrative burdens to the production of research and teaching; giving way to uncertainty. Although the current conditions of precarious employment turn out to be generalized in Mexico, the UGTO represents a scenario that reflects the unequal socio-labor position of women, more than men, due to their gendergender, ethnic / racial traits, appearance and place of employment. origin, regardless of their professional performance. The methodological perspective responds to the decolonial approach of anti-racist feminism and the sociology of work, from which empirical information is collected. Evaluamos la naturaleza actual y las condiciones del trabajo académico en la Universidad de Guanajuato (UGTO), en el caso de las personas racializadas. Partimos del supuesto de que existen patrones de desigualdad al interior de los centros educativos de nivel superior, que se manifiesta en un orden jerárquico para la designación de los puestos y para la distribución de las cargas de trabajo con base en las interseccionalidades de género, raza, clase y nacionalidad, entre otras. Dicha imbricación fomenta la producción y reproducción de condiciones de trabajo diferenciadas, de acuerdo con la posesión o no de rasgos identitarios subalternizados, incidiendo aún más en la precarización de sus condiciones de empleo, en un ámbito que, pese a su renombre y “prestigio” como lugar de trabajo, en años reciente ha perdido “privilegios” y “seguridad”, derivado de la reducción de presupuestos para la educación pública, de las reformas laborales y de la asignación de cargas administrativas adicionales a la producción de investigación y a la docencia; dando paso a la incertidumbre. Si bien las condiciones actuales de precarización del empleo resultan ser generalizadas en México, la UGTO representa un escenario que refleja la desigual posición sociolaboral de las mujeres, más que los hombres, por sus rasgos sexo-genéricos, étnicas/raciales, apariencia y lugar de origen, independientemente de su desempeño profesional. La perspectiva metodológica responde al enfoque decolonial del feminismo antirracista y a la sociología del trabajo, desde los cuales se recopila la información empírica.