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Delito, pena y reconciliación en perspectiva sistemática: Hegel y el derecho del delincuente : Crime, punishment, and reconciliation in a systematic perspective: Hegel and the law of the offender

dc.creatorCampos Cabrera, Bruno
dc.date2022-06-03
dc.date.accessioned2022-07-04T18:29:50Z
dc.date.available2022-07-04T18:29:50Z
dc.identifierhttp://ojs.uc.cl/index.php/aporia/article/view/47859
dc.identifier10.7764/aporia.23.47859
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/186708
dc.descriptionThe following article will investigate the ethical nature of Hegel's criminal law theory in the Rechtphilosophie of 1821 and in the more general framework of his system. A premature reading of Abstract Law may suggest that Hegel's position before criminal law is that of a retributivist inasmuch as from the point of view of law "the cancellation [Aufhebung] of the crime is a compensation" (§101), that is to say , that the penalty attributed to the criminal is intended to restore the rule of law that has been violated. Now, we can observe that, although Hegel is in favor of punishment re-establishing the universality that is law (§99), this does not exhaust the ethical implications of its penal theory. I propose to systematically examine his theory of law and this not only considering the abstract, arbitrary or even poor treatment (Brooks, 2017) that characterizes the law in this first moment of the objective spirit, but not yet in the framework of the other ethical relationships in which are immersed in criminal conflicts. In the first section I will carry out an analysis of abstract law, specifically how it is that punishment is a right of the offender that honors or recognizes him as a rational being (§100). In the second section I will delve into the fact that punishment for Hegel is a right of the offender to be judged and recognized as a rational being. Finally, in the last section I will address the relationship between ethics, law and reconciliation in the systematic context in the ethical substance, where the injury or penalty that affects the offender is not mere coercion, but his right to rejoin the spiritual community. through reconciliation.en-US
dc.description  El siguiente artículo investigará la naturaleza ética de la teoría del derecho penal de Hegel en la Rechtphilosophie de 1821 y en el marco más general de su sistema. Una lectura prematura del Derecho Abstracto puede sugerir que la posición de Hegel ante el derecho penal es la de un retributivista en tanto desde el punto de vista del derecho “la cancelación [Aufhebung] del delito es una compensación” (§101), vale decir, que la pena que se le atribuye al criminal tiene como finalidad restablecer la norma del derecho que ha sido violada. Ahora bien, podemos observar que, si bien Hegel es partidario de que el castigo reestablezca la universalidad que es el derecho (§99), ello no agota las implicancias éticas de su teoría penal. Propongo examinar, sistemáticamente su teoría del derecho y esto no solo considerando el tratamiento abstracto, arbitrario o inclusive pobre (Brooks, 2017) que caracteriza al derecho en este primer momento del espíritu objetivo, por no todavía en el entramado de las otras relaciones éticas en las que están inmersos los conflictos penales. En el primer apartado realizaré un análisis del derecho abstracto, en específico cómo es que la pena es un derecho del delincuente que le honra o reconoce como un ser racional (§100). En el segundo apartado profundizaré en que la pena para Hegel es un derecho del delincuente a ser juzgado y reconocido como ser racional. Finalmente, en la última sección abordaré la relación entre la eticidad, el derecho y la reconciliación en el contexto sistemático en la sustancia ética, donde la lesión o pena que afecta al delincuente no es mera coacción, sino su derecho a reincorporarse a la comunidad espiritual a través de la reconciliación. es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Filosofía. Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://ojs.uc.cl/index.php/aporia/article/view/47859/41599
dc.rightsDerechos de autor 2022 Bruno Campos Cabreraes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceAporía · Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas; Núm. 23 (2022): Aporía · Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas; 76-90es-ES
dc.sourceAporia · International Journal for Philosophical Investigations; No. 23 (2022): Aporía · International Journal for Philosophical Investigations; 76-90en-US
dc.source0719-9589
dc.source0718-9788
dc.source10.7764/aporia.23
dc.subjectHegeles-ES
dc.subjectdelitoes-ES
dc.subjectpenaes-ES
dc.subjectretributivismoes-ES
dc.subjectreconciliationes-ES
dc.titleCrime, Punishment and Reconciliation in a Systematic Perspective: Hegel and the Law of the Offenderen-US
dc.titleDelito, pena y reconciliación en perspectiva sistemática: Hegel y el derecho del delincuente : Crime, punishment, and reconciliation in a systematic perspective: Hegel and the law of the offenderes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArticlesen-US
dc.typeArtículoses-ES


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