Show simple item record

Políticas lingüísticas en Colombia: tensiones entre políticas para lenguas mayoritarias y lenguas minoritarias

dc.creatorGarcía León, Javier
dc.creatorGarcía León, David
dc.date2012-01-01
dc.date.accessioned2022-07-05T13:38:49Z
dc.date.available2022-07-05T13:38:49Z
dc.identifierhttps://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/26550
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/187053
dc.descriptionThis paper seeks to analyze current Colombian linguistic policies and examine the extent to which the proclamation of bilingualismin the country can be declared. Although a clear and marked policyon English-Spanish bilingualism exists, it can be argued that ithas not successfully achieved its goals. It can also be argued that it has generated negative tensions with regard to the situation of bilingualism in minority languages. This hypothesis is supportedby four central arguments. Firstly, by the fact that some official documents look at bilingualism from a reductionist perspective, ignoring the linguistic variety of the country. Secondly, policies formajority languages generate a classification phenomenon, which is opposed to the concept of equal recognition of minority languages.Thirdly, linguistic policies generate a phenomenon in which amarketization of language teaching is produced. Finally, from the root of the said policies, comes a phenomenon of disconnection betweenthe types of bilingual education that are developed for majority andminority languages. To arrive at the stated hypothesis, a critical reading of the Colombian linguistic policies was done. Furthermore, the problems posed by this situation are exemplified with the San Andres Creole, the minority language of the country. The article ends by affirming that in Colombia it is not possible to speak abouta National Bilingual Programme, but rather of the promotion of English as a foreign language. This promotion does not consider the situation of language contact in the country, especially the contact between English Creole and Spanish.en-US
dc.descriptionEl presente artículo tiene como propósito analizar las actuales políticas lingüísticas colombianas, y examinar hasta qué punto se puede hablar de la promoción del bilingüismo en el país. Se sostendrá que aunque existe una política definida en torno al bilingüismo castellano inglés,ésta no ha sido exitosa y ha generado una serie de tensiones negativas hacia la situación de bilingüismo en lenguas minoritarias. Esta hipótesis se sustenta en cuatro aspectos centrales. Primero, en el hecho de que algunos documentos oficiales asumen el bilingüismo desde una perspectiva reduccionista negando la variedad lingüísticadel país. Segundo, las políticas para lenguas mayoritarias generan un fenómeno de estratificación que se opone al reconocimiento igualitario de lenguas mayoritarias y minoritarias. En tercer lugar,las políticas lingüísticas generan un fenómeno de mercantilización de la enseñanza de lenguas. Por último, a raíz de dichas políticas surge un fenómeno de desconexión entre los tipos de educación bilingüe que se desarrollan para lenguas mayoritarias y lenguas minoritarias. Para llegar a dicho análisis, se llevó a cabo una lectura crítica de las políticas lingüísticas colombianas. Además, las tensiones propuestas son aplicadas al caso del criollo san andresano, lengua minoritaria del país. El artículo finaliza afirmando que en Colombia no es posible hablar de un programa nacional de bilingüismo, sino más bien de la promoción del inglés como lengua extranjera; hecho que desconocela situación de contacto de lenguas en Colombia, especialmente el contacto entre inglés criollo y castellano.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/26550/28007
dc.sourceBoletín de Filología; Vol. 47 Núm. 2 (2012); Pág. 47- 70es-ES
dc.source0718-9303
dc.source0067-9674
dc.subjectLanguage policiesen-US
dc.subjectminority languagesen-US
dc.subjectEnglish teachingen-US
dc.subjectbilingual educationen-US
dc.subjectIslander Creoleen-US
dc.subjectpolíticas lingüísticases-ES
dc.subjectlenguas minoritariases-ES
dc.subjectenseñanza del ingléses-ES
dc.subjecteducación bilingüees-ES
dc.subjectcriollo sanandresanoes-ES
dc.titleLinguistic Policies in Colombia: tensions between Policies for majority and minority languagesen-US
dc.titlePolíticas lingüísticas en Colombia: tensiones entre políticas para lenguas mayoritarias y lenguas minoritariases-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record