Punctuation marks in Spanish: usage matters and common mistakes
Los signos de puntuación en español: cuestiones de uso y errores frecuentes
Author
Rodríguez Muñoz, Francisco
Ridao Rodrigo, Susana
Abstract
The current paper aims to analyze how first year university students ofthe Spanish Language and Literature Degree use punctuation marks. For this purpose, a sample of 128 interventions was collected. The discursive frame where participations took place was the academic virtual forum; particularly, two thematic forums were provided. Results show that comma and full stop are the most usual punctuation marks; it is also significant the high frequency with which English inverted commas appear in the written texts, as well as the incorrect and widespread use of dashes with explanatory function. El objetivo de esta investigación es analizar cómo los estudiantes universitarios de primer año del Grado en Lengua y Literatura Españolas utilizan los signos de puntuación. Con este propósito, se recogió una muestra de 128 intervenciones. El marco discursivo en el que las participaciones se llevaron a cabo fue el foro académico virtual; en particular, se proveyeron dos foros temáticos. Los resultados señalan que la coma y el punto son los signos de puntuación más empleados; también es significativa la alta frecuencia con que las dobles comillas inglesas aparecen en los textos escritos, así como el uso incorrecto y generalizado de los guiones en función aclaratoria.