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Estrategias y recursos de evaluación negativa: aportes para un modelo de análisis sistémicodiscursivo

dc.creatorNavarro, Federico
dc.date2013-01-01
dc.date.accessioned2022-07-05T13:38:52Z
dc.date.available2022-07-05T13:38:52Z
dc.identifierhttps://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/30237
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/187079
dc.descriptionAcademic conflict by means of negative evaluation helps negotiate shared knowledge, but it is usually implicit to save speakers/writers' and hearers/readers' face. Thus the study of negative evaluation needs a systemic-discursive framework that takes into account contextdependent language options. In addition, this framework should explain and predict how implicit evaluation is inferentially achieved. However, current literature lacks a comprehensive approach that covers both aspects. Drawing from systemic-functional linguistics and pragmatics, in this article I aim at providing a systemic framework of negative evaluative lexical and grammatical resources organized in terms of discursive strategies. I qualitatively study negative critical acts in a diachronic (1939-1989) corpus comprising 90 Spanish academic book reviews of literary studies and linguistics. Results depict a system of eight necessary and usually co-ocurrent strategies that trigger negative evaluation: share, play, link, appraise, modalize, compare, quantify and regulate. This research provides an insight on the study of interpersonal meanings in academic discourse, although future studies should determine its analytical scope.en-US
dc.descriptionEl conflicto científico mediante evaluaciones negativas colabora con la negociación del saber consensuado, pero suele manifestarse indirectamente para resguardar la imagen de los hablantes/escritores y oyentes/lectores. Por tanto, el estudio de la evaluación negativa requiere un modelo sistémico-discursivo que tome en consideración las opciones de la lengua en contexto y que explique predictivamente su activación implícita e inferencial. Sin embargo, la bibliografía actual carece de una propuesta amplia que articule ambos aspectos. Combinando perspectivas de la lingüística sistémico-funcional y la pragmática, en este artículo desarrollo un modelo sistémico de estrategias discursivas y recursos léxico-gramaticales de evaluación negativa. Me baso en el análisis cualitativo de actos de crítica negativa en un corpus diacrónico (1939-1989) de 90 reseñas académicas de libros en español del área de los estudios literarios y la lingüística.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/30237/31999
dc.sourceBoletín de Filología; Vol. 48 Núm. 2 (2013); Pág. 69 - 96es-ES
dc.source0718-9303
dc.source0067-9674
dc.subjectspeech actsen-US
dc.subjecthistorical discourse analysisen-US
dc.subjectacademic discourseen-US
dc.subjectacademic conflicten-US
dc.subjectsystemic-functional linguisticsen-US
dc.subjectpragmaticsen-US
dc.subjectactos de hablaes-ES
dc.subjectanálisis histórico del discursoes-ES
dc.subjectdiscurso científico-académicoes-ES
dc.subjectconflicto académicoes-ES
dc.subjectlingüística sistémicofuncionales-ES
dc.subjectpragmáticaes-ES
dc.titleNegative evaluative strategies and resources: towards a systemic-discursive frameworken-US
dc.titleEstrategias y recursos de evaluación negativa: aportes para un modelo de análisis sistémicodiscursivoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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