Show simple item record

Discursos, representaciones y prácticas educativas sobre el cuerpo de los escolares. Argentina en las primeras décadas del siglo XX

dc.creatorLionetti, Lucía
dc.date2011-01-01
dc.date.accessioned2022-07-05T13:48:48Z
dc.date.available2022-07-05T13:48:48Z
dc.identifierhttps://cuadernosdehistoria.uchile.cl/index.php/CDH/article/view/30072
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/187925
dc.descriptionIn the Modernity there was formed an idea of the body centred on the regulation of the life of the population (bios) and on the “disciplinamiento” of the body of the individuals (biopoder). In the beginning of the 20th century in Argentine, in the context of the “social question”, one appealed to the representations concerning the idea of the social body and of the body of the individuals. To the body of the Nation he imagined it under the notions of disease and health, integration and exclusion. Since then, the metaphors of the social body have not stopped being present in the rhetoric of the national discourse in different contexts. This paper study the diffusion and intervention of the medical speech (hygienist and eugenista) in the school institution by the intention of acting on the body of the small students to the effects of moralizing his behaviors and of guaranteeing an integral formation that was preserving his physical and intellectual health while they were estimated as the civil futures of the republic.en-US
dc.descriptionEn la modernidad se fue configurando una idea del cuerpo centrada en la regulación de la vida de la población (bios) y en el disciplinamiento del cuerpo de los individuos (biopoder). En los albores del siglo XX, en Argentina, en el contexto de la "cuestión social", se apeló a las representaciones en torno a la idea del cuerpo social y del cuerpo de los individuos. Al cuerpo de la nación se lo imaginó bajo las nociones de enfermedad y salud, integración y exclusión. Desde entonces, las metáforas del cuerpo social no han dejado de estar presentes en la retórica del discurso nacional en diferentes contextos. Este ensayo estudia la intervención del discurso médico (higienista y eugenista) en la escuela, con la intención de actuar sobre el cuerpo de los pequeños escolares a los efectos de moralizar sus comportamientos y garantizar una formación integral que preservara su salud física e intelectual en su condición de futuros ciudadanos de la república.    es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://cuadernosdehistoria.uchile.cl/index.php/CDH/article/view/30072/31833
dc.sourceCuadernos de Historia; Núm. 34 (2011): Junio; Pág. 31-52es-ES
dc.source0719-1243
dc.source0716-1832
dc.subjectdiscursoses-ES
dc.subjectniñezes-ES
dc.subjectcuerpoes-ES
dc.subjectescuelaes-ES
dc.subjectorden sociales-ES
dc.subjectciudadaníaes-ES
dc.subjectdiscourseen-US
dc.subjectchildhooden-US
dc.subjectbodyen-US
dc.subjectschoolen-US
dc.subjectsocial orderen-US
dc.subjectcitizenshipen-US
dc.titleDiscourses, representations and educational practices about the bodies of school children. Argentina at the beginnings of the twentieth centuryen-US
dc.titleDiscursos, representaciones y prácticas educativas sobre el cuerpo de los escolares. Argentina en las primeras décadas del siglo XXes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record