Show simple item record

La idea de "América" en la narrativa sobre independencia nacional. Análisis de textos escolares en Venezuela y Chile (2000-2017)

dc.creatorUzcátegui Pacheco, Ramón Alexander
dc.date2022-06-06
dc.date.accessioned2022-07-05T13:50:14Z
dc.date.available2022-07-05T13:50:14Z
dc.identifierhttps://cuadernosdehistoria.uchile.cl/index.php/CDH/article/view/67389
dc.identifier10.5354/0719-1243.2022.67389
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/188505
dc.descriptionTextbooks from Venezuela and Chile were analyzed to identify references to the idea of “America” in the units on the topic of National Independence. The research, documentary in nature, is part of the study of narratives, within a comparative perspective. In the reading of documents, the categories considered were “the idea of America”, localities, populations, and social structure. As a conclusion, it was found that “America” is portrayed as a colony and as the backdrop to a process of independence that is fundamentally national in its character. Comparatively, the texts express different conceptions both of “America” and approaches to education for the citizenship. Venezuelan school texts have gone from promoting an integrationist view of the study of America, and gradually have moved towards a “decolonial” view. In contrast, Chilean texts focus on national history and the promotion of human rights.en-US
dc.descriptionSe analizaron textos escolares de Venezuela y Chile con la finalidad de identificar las referencias sobre América en las unidades de aprendizaje sobre la Independencia Nacional. La investigación, de carácter documental, se enmarca en el estudio de narrativas en perspectiva comparada. En la lectura de los documentos se consideraron categorías como la idea de América, localidades, población y estructura social. Como conclusión se obtuvo que América se presenta como colonia, como telón de fondo de un proceso independentista fundamentalmente de carácter nacional. Comparativamente, los textos expresan distintas concepciones de América y distintos enfoques sobre la formación ciudadana. Los textos escolares venezolanos pasaron progresivamente de promover una visión integracionista del estudio de América hacia una visión decolonial, en contraste con el caso de los textos chilenos, centrados en la historia nacional y en el fomento de los derechos humanos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://cuadernosdehistoria.uchile.cl/index.php/CDH/article/view/67389/70447
dc.rightsDerechos de autor 2022 Cuadernos de Historiaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourceCuadernos de Historia; Núm. 56 (2022): Junio; pp. 285-315es-ES
dc.source0719-1243
dc.source0716-1832
dc.subjectlibros de textoes-ES
dc.subjectindependenciaes-ES
dc.subjectAméricaes-ES
dc.subjectpolítica educativaes-ES
dc.subjectSchool textsen-US
dc.subjectAmericaen-US
dc.subjectSecondary Educationen-US
dc.subjectChileen-US
dc.subjectVenezuelaen-US
dc.titleThe idea of “America” in the narrative on national independence. Analysis of school texts in Venezuela and Chile (2000-2017)en-US
dc.titleLa idea de "América" en la narrativa sobre independencia nacional. Análisis de textos escolares en Venezuela y Chile (2000-2017)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record