• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Economía
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Estudios de Economía
  • View Item

Educational and skill mismatches: differential effects on job satisfaction. A study applied to the Spanish job market

Desajuste educacional y de competencias: efectos diferenciales sobre la satisfacción laboral. Un estudio aplicado al mercado de trabajo español

Author
Sánchez Sánchez, Nuria

Fernández Puente, Adolfo C.

Full text
https://estudiosdeeconomia.uchile.cl/index.php/EDE/article/view/37254
Abstract
This paper focuses on the effect of educational and skill mismatches of workers on overall job satisfaction, and on certain job domains such as salary, number of working hours, promotion opportunities and type of activity performed. An ordered probit model is estimated by using a data set from the Survey of Quality of Working Life (ECVT). In addition to the variables related to these mismatches, other variables related to the characteristics of both the individual and the type of work are included. The results show that overeducated individuals show higher levels of dissatisfaction than those in which the fit is adequate. However, it also shows how individuals with a lower level of education than what would be required for the post do not reflect significant dissatisfaction levels. It is also evidence observed that individuals with less than the required skills are more dissatisfied than those with a proper matching. The results support the need to study both educational and skill mismatches separately.
 
El objetivo de este trabajo es estudiar el efecto de los desajustes educacionales y de habilidades en la satisfacción de los trabajadores en su puesto de trabajo, globalmente y respecto del salario, el número de horas, las posibilidades de promoción y el tipo de actividad desempeñada. Para ello se estima un modelo probit, utilizando datos procedentes de la Encuesta de Calidad de Vida en el Trabajo (ECVT). Los resultados muestran que los individuos con un nivel educacional superior al exigido por el puesto de trabajo se encuentran más insatisfechos que aquellos en los que el ajuste es adecuado. Sin embargo, en el caso de los trabajadores con un nivel educacional inferior al que requiere su trabajo, la pérdida de satisfacción no resulta significativa. No ocurre lo mismo con los desajustes por habilidades en los que se evidencia que aquellos individuos con habilidades inferiores a las exigidas están más insatisfechos que los que tienen una correcta adecuación. Esta disparidad en los resultados evidencia la necesidad de estudiar ambos desajustes, educacional y de competencias, por separado.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB