The value of information in a cooperative environment
The value of information in a cooperative environment
Author
Galdeano, Patricia
Oviedo, Jorge
Quintas, Luis Guillermo
Abstract
In this paper we analyze the value of the information in a cooperative game.
There is a player, the innovator, having a know how or relevant information
which is not useful for himself but it can be sold to some potential buyers. The n
potential users of the information are involved in a market having all them the
same characteristics. The expected utility of each of them can be improved by
obtaining the information. The whole situation is modeled as a (n + 1)–person
game. The Shapley Value is the cooperative solution studied.
We deal with a game in characteristic form function, where this function can be
non-superaditive. Supearditivity have been a usual assumption in cooperative
games, but we show that under a weak version of superaditivity it is still possible
to use the Shapley Value as a cooperative solution. We give conditions for
the weak superaditivity and study the implications of those conditions on the
resulting market.
We also compare the Shapley Value with the outcomes obtained in a noncooperative
approach by Quintas (1995). Finally we arrive to the conclusion that
the innovator prefers the noncooperative outcome and the users prefer the cooperative
outcomes. En este artículo se analiza el valor de la información en un juego cooperativo.
Existe un jugador, el innovador, quien tiene una idea o información relevante
que no le es útil, pero que puede ser vendida a algunos potenciales compradores.
Los potenciales n usuarios de la información están involucrados en un mercado
donde todos tienen las mismas características. La utilidad esperada de cada
uno de ellos puede aumentar obteniendo la información. La situación se modela
como un juego con (n + 1) personas. El Valor de Shapley es la solución
cooperativa que se utiliza y estudia en este problema. Se trabaja con un juego que tiene una forma funcional característica, donde
esta función puede ser no-superaditiva. La superaditividad ha sido un supuesto
usual empleado en juegos cooperativos, pero se demuestra que utilizando una
versión débil de superaditividad aún es posible usar el Valor de Shapley como
la solución cooperativa. Se da condiciones para la superaditividad débil y se
estudia las implicancias de estas condiciones sobre el mercado.
Además se compara el Valor de Shapley con los resultados obtenidos en un
entorno no cooperativo desarrollado por Quintas (1995). Finalmente, se
concluye que el innovador prefiere el resultado no cooperativo y los usuarios
prefieren el resultado cooperativo.