The endowment effect on entrepreneurs: A risky attachment
El efecto dotación en emprendedores: Un apego muy riesgoso
Author
Echeverry Peñón, Isabela
Reyes Ortega, Santiago
Abstract
This paper presents evidence on the role of the endowment effect in shaping the risk-taking behavior of entrepreneurs, and how the potential of losing their firms lead them to take higher risks. This study uses an experimental design with 466 entrepreneurs in Cali, Colombia. Results show that entrepreneurs are more likely to accept riskier bets when those are related to the possession of their companies than in non-framed lotteries. The data shows that the existence of the endowment effect increases the certainty equivalent of a lottery, for the median entrepreneur, by 36.5%. This could explain why many entrepreneurs prefer to continue operating their underperforming firms, as well as why many entrepreneurs overvalue their firms during investment processes. This paper presents an alternate view on the drivers behind entrepreneurs’ risk-taking behavior and opens a door for future research on the role of biases on entrepreneurs’ decision-making processes. Este documento presenta evidencia acerca del papel del efecto de dotación en el comportamiento de riesgo de los emprendedores, y cómo el potencial de perder sus empresas los lleva a asumir mayores riesgos. Este estudio utiliza un diseño experimental con 466 emprendedores en Cali, Colombia. Los resultados muestran que los emprendedores son más propensos a aceptar apuestas más arriesgadas cuando estas están relacionadas con la posesión de sus compañías, que en loterías no enmarcadas en este contexto. Los datos muestran que la existencia del efecto de dotación aumenta el equivalente de certeza de una lotería, para el emprendedor medio, en 36,5%. Esto podría explicar por qué muchos empresarios prefieren continuar operando sus empresas de bajo rendimiento, y también por qué muchos emprendedores sobrevaloran sus empresas durante los procesos de inversión. Este documento presenta una visión alternativa respecto de los factores detrás del comportamiento de riesgo de los emprendedores, y abre la puerta a futuras investigaciones del papel de los sesgos en los procesos de toma de decisiones empresariales.