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Resonances. On a digital touch in Invisible, dance that explodes the senses and the notion of diaphanous in Aristotle.

Resonancias. Sobre un toque digital a partir de Invisible, Danza que explota los sentidos y la noción de lo diáfano en Aristóteles

Author
Muñoz Carneiro, Sofía

Full text
https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/52431
10.5354/0719-4862.2019.52431
Abstract
Based on the Chilean performance of contemporary dance, Invisible, danza que explota los sentidos (dance that explodes the senses) the article examines the experience of touching that the performance presents, where the tangible acquires an audible dimension through the use of digital devices for sound expansion. In this regard, a nocturnal character of the experience of touching will be explored, regarding its transformation into a new diaphanous, following Aristotle and the reading proposed by Rodrigo Zúñiga concerning the image-pixel. This whole movement is proposed as a diaphanous touch in dance, which in turn would lead to a new sensibility that would transform both the medium, as well as the bodies and corporalities in dance, regarding the interaction with the interface. Finally, this new sensibility of touching will be approached as a multi-sensory experience that can be understood as resonances of the invisible, mainly following the notions of resonance of Gilles Deleuze related to painting and that of Francisca Morand regarding Invisible
 
A partir de la obra chilena de danza contemporánea, Invisible, danza que explota los sentidos, de los directores Francisca Morand y Eduardo Osorio, el artículo examina la experiencia del tocar que la propuesta escénica presenta, donde lo tangible adquiere una dimensión audible a través de dispositivos digitales de ampliación sonora. A este respecto, se busca explorar un carácter nocturno de la experiencia del tocar que viajaría hacia un nuevo diáfano, siguiendo a Aristóteles y la relectura que propone Rodrigo Zúñiga en relación a la imagen-pixel. Este movimiento es propuesto como un toque diáfano en la danza, que a su vez daría lugar tanto a un nuevo sensible a partir de la transfiguración del medio, así como también a otros cuerpos y corporalidades en la danza en la interacción con la interfaz. Finalmente, se busca definir cómo este nuevo sensible del tocar se ofrecería una experiencia multisensible que puede ser entendida como resonancias de lo invisible, siguiendo principalmente las nociones de resonancia de Gilles Deleuze en relación a la pintura y la de Francisca Morand respecto de Invisible
 
Metadata
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Discipline
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