A spirit without mud. Andrés Bello and the critique of materialism in Latin America
Un espíritu sin barro. Andrés Bello y la crítica del materialismo en Latinoamérica
Author
Fielbaum, Alejandro
Full text
https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/6648610.5354/0719-4862.2022.66486
Abstract
The paper reads some discussions and a poem written by Andrés Bello in the context of the hostility towards materialist ideas that can be read in the first half of the nineteenth century in Latin America. To this purpose, it begins by presenting some general notions about the materialist critique of religion and authority. Subsequently, it explains the impossibility of the development of a certain "radical Enlightenment" in the framework of the Latin American society of that time. Bello's criticism of materialism is then presented, particularly in relation to the work of Lucretius, which he presents by translating and transforming a text by Abel-François Villemain with which Bello seeks to separate Lucretius from any form of literature. This explains why Lucretius is quoted in the founding speech of the University of Chile to explain what literature should not be. Poetry for Bello must be antimaterialist, as in the poem in which he revisits the materialist topic of the fall to support the need for a spiritual direction of the body and the people. Finally, we highlight the importance that the revision of materialism can have for a critique of the past and present of an authoritarian democracy in the continent. En este artículo se comentan algunos debates en los que participó Andrés Bello de Andrés Bello, junto con su poema “La Cometa”, a la luz de la hostilidad hacia el pensamiento materialista que puede leerse en la primera mitad del siglo XIX en Latinoamérica. Para ello, se comienza por presentar algunas nociones generales sobre la crítica materialista de la religión y la autoridad. Posteriormente, se explica la imposibilidad del desarrollo de cierta “Ilustración radical” en el marco de la sociedad conservadora latinoamericana de ese entonces. Después, se expone la crítica de Bello al materialismo, particularmente ante la obra de Lucrecio, la que Bello articula mediante la traducción y transformación de un texto de Abel-François Villemain con el que buscó separar a Lucrecio de cualquier forma de literatura. Esto explica que Lucrecio sea citado en el discurso fundacional de la Universidad de Chile para explicitar lo que no debería ser la literatura. La poesía para Bello debe ser antimaterialista, como lo muestra el poema “La Cometa”, en el que retoma el tópico materialista de la caída para sostener la necesidad de una dirección espiritual de los cuerpos y los pueblos. Finalmente, se concluye resaltando la importancia que puede tener la revisión del materialismo para una crítica del pasado y presente de una democracia autoritaria en el continente.