• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Terapia Ocupacional
  • View Item

Meaning analysis of occupations attributed to be a woman and mother for women with intellectual disability in the city of Punta Arenas

Análisis del significado de las ocupaciones atribuidas a ser mujer y madre para mujeres con discapacidad intelectual en la ciudad de Punta Arenas

Author
Dehays P., María

Hichins A., Melissa

Vidal C., Vanessa

Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/25301
10.5354/0719-5346.2012.25301
Abstract
This research aims to show what are the meanings that women with intellectual disabilities give to the experiences of being a woman and mother, alongside with the factors that facilitate and hinder this process. A qualitative methodology from the perspective of the interpretive paradigm was used, with a descriptive-exploratory methodological approach, the type of design that was used is symbolic interactionism, based on case study, where the sample is composed of three women with intellectual disabilities and the results were analyzed according to Grounded Theory. The principal conclusion obtained in this investigation is that the meanings attributed by this group of women studied on having been woman and mother are the femininity and domestic tasks, joined emotional factors and of taken care basic. An important finding is that this group of persons is vulnerable to that there is a transgression of kind as the violation of his more basic human rights in his daily life, they do not exercise his significant occupations of independent form, being victims of a situation of Occupational Apartheid and Occupational Injustice.
 
Esta investigación pretende dar a conocer cuáles son los significados que las mujeres con discapacidad intelectual le brindan a las experiencias de ser mujer y madre, junto con los factores que les facilitan y obstaculizan este proceso. Se utilizó una metodología cualitativa desde la mirada del paradigma interpretativo con un enfoque metodológico descriptivo-exploratorio; el tipo de diseño que se utilizó es el interaccionismo simbólico, en base a estudio de caso, donde la muestra está compuesta por tres mujeres con discapacidad intelectual y los resultados se analizaron según la Teoría Fundamentada.   La principal conclusión obtenida en esta investigación es que, los significados atribuidos por este grupo de mujeres estudiadas al ser mujer y madre son la feminidad y tareas domésticas, unidos a factores emocionales y de cuidados básicos. Un hallazgo importante es, que este colectivo de personas es vulnerable a que haya una transgresión de género; al igual que la violación de sus derechos humanos más básicos en su vida diaria. Ellas no ejercen sus ocupaciones significativas de forma independiente, siendo víctimas de una situación de Apartheid Ocupacional e Injusticia Ocupacional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB