Environmental education in Argentine legislation
La educación ambiental en la legislación de Argentina
Author
Cáreces, Verónica Lucía
Abstract
Concern for the state of the environment is a global problem that involves inalienable human rights of growing importance for the sustainability of life. The purpose of this article is to analyze the place of formal environmental education in the compulsory education system of the Argentine Republic. It also understands that environmental education is a preventive policy and management instrument that contributes to promoting social behavior and values related to environmental protection. It is an exploratory work with a qualitative methodology that is based on documental analysis. Throughout this work some aspects of environmental education are conceptualized; the process of institutionalization at a national and provincial levels is looked through; and the common curricula contents, related to the environment established for the educational system are presented. Conclusions allow us to observe that formal environmental education has remained, beyond the changes in environmental policies and the organization of the State, and a set of regulations, organisms, and curricular contents in the school that had been institutionalized. La preocupación por la situación del ambiente es un problema global que involucra derechos humanos inalienables de creciente importancia para la sostenibilidad de la vida. Este artículo tiene como objetivo analizar el lugar que asume la educación ambiental formal en el sistema educativo obligatorio de la República Argentina. En ese sentido, entiende que la educación ambiental conforma un instrumento de política y gestión de tipo preventivo que contribuye a propiciar conductas y valores relacionados con la protección del ambiente. Se trata de un trabajo exploratorio con una metodología
cualitativa que recurre al análisis documental. A lo largo del trabajo se conceptualizan algunos aspectos de la educación ambiental como herramienta de gestión preventiva y se estudia el ordenamiento jurídico que la sostiene a nivel nacional y provincial. Las conclusiones permiten observar que la educación ambiental formal ha permanecido más allá de los cambios en las políticas ambientales y se ha institucionalizado en un conjunto de normativas altamente fragmentadas.