Strategic perspectives and tactical approaches: proposal for a critical view of the urban project
Perspectivas estratégicas y miradas tácticas: propuesta de un enfoque reflexivo en torno al desarrollo de grandes proyectos urbanos
Author
Lange Valdés, Carlos
Full text
https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/3088710.5354/ru.v16i30.30887
Abstract
In the past years, the progressive consolidation of an “emerging ‘urbanistic’ culture” has
opened a discussion regarding the real relevance of large urban interventions, and especially
the fact that these projects tend to generate isolated architectural objects, with no reference to
the environment or the context, which promotes dispersion and territorial fragmentation. This
discussion acts as a call to reconsider Michel de Certau’s position on the importance of strategic
and tactical social praxis that originate from a variety of stake-holders involved in the
production of urban space. In this regard, this article explores the gradually increasing
convergence between the strategic perspectives and the tactical approaches that allow us to
take a critical and reflexive look at urban projects, promoting a greater understanding of the
environment and context where they are inserted. Durante los últimos años, la progresiva consolidación de una “cultura urbanística emergente”
ha puesto en cuestión la relevancia alcanzada por los grandes proyectos urbanos,
principalmente por su tendencia a generar objetos arquitectónicos aislados, sin referencia al
entorno ni al contexto, y proclives a la dispersión y la fragmentación territorial. Dicho
cuestionamiento invita a retomar los postulados de Michel de Certeau sobre la importancia que
las prácticas sociales estratégicas y tácticas de los distintos agentes sociales urbanos tienen en
la conformación de las ciudades contemporáneas en tanto productoras de urbanidad. En este
sentido, la presente propuesta explora la paulatina pero creciente convergencia entre
perspectivas estratégicas y miradas tácticas que posibilitan la conformación de un enfoque
crítico y reflexivo en torno al desarrollo de proyectos urbanos, promoviendo un mayor
aprendizaje de su entorno y contexto.