Citizen participation in the development of a public playroom (game library): construcción de una ludoteca comunitaria
Relevancia de las metodologías de participación ciudadana: construcción de una ludoteca comunitaria
Author
Calderón, Javier
Abstract
This article explores, the importance of the methodological tools of citizen participation in the development of a public and community project. The end result is to evaluate the relevance of these instruments in the academic training of professionals who develop this kind of work. This will be accomplished through the analysis of a case study, that relates the construction of the Community Playhouse of Villa Esperanza, in San Juan de la Maguana, Dominican Republic. A project that sought to contribute to the prevention and progressive withdrawal of children and adolescents involved in dangerous Child Labor. This, through the construction of community equipment and the enhancement of grassroots organizations in the community. All this, based in a ludic-educational methodology. Since the Game Library, is not only understood as community equipment, but as a process that through the game bets to integrate, consolidate and organize the community. Este artículo explora la importancia de las herramientas metodológicas de participación ciudadana en el desarrollo de un proyecto público y comunitario, con el fin de evaluar la
relevancia de transmitir estos instrumentos en la formación académica de los profesionales que desarrollan este tipo de obras. Esto, a través de un caso de estudio que relata la
construcción de la ludoteca Comunitaria de Villa Esperanza, en San Juan de la Maguana, República Dominicana, proyecto que buscaba contribuir a la prevención y retiro progresivo
de niños, niñas y adolescentes, involucrados en el trabajo infantil peligroso, a través de la construcción de un equipamiento comunitario y el fortalecimiento de las organizaciones de base de la comunidad, con una metodología lúdico-educativa, ya que la ludoteca se entiende no solo como un equipamiento comunitario, sino como un proceso que, a través del juego,
apuesta a integrar, consolidar y organizar a la comunidad.