Retail gentrification. Staged spaces and the gourmet market model
Gentrificación comercial. Espacios escenificados y el modelo de los mercados gourmet
Author
Cordero Gómez del Campo, Luz de Lourdes
Salinas Arreortua, Luis Alberto
Full text
https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/4573510.5354/0717-5051.2017.45735
Abstract
Retail gentrification is understood as a process in which commercial activity is transformed to meet the needs of a sector of the population with higher incomes resulting in the displacement of merchants and products, seen from the implementation of the model of the gourmet market. This process, which is seen in the interest of copying the commercial formats of successful cases from gourmet markets such as the San Miguel Market in Madrid or the Borough Market in London, is linked to an offer aimed at satisfying consumption demands produced by a sector of the population that although not being equivalent concepts, different authors identify as cultural omnivores or creative class, coinciding in that these groups have a high cultural and economic capital. In the present work it is discussed how in Mexico City in the absence of the transformation of public markets into gourmet markets and with the inauguration of the Roma Market in 2014, the staging of commercial spaces labeled as gourmet markets has intensified and they are inserted in neighborhoods where they seek to generate development and links with the community, but because of their prices and the characteristics of the products they offer, they are beyond the reach of the local population. La gentrificación comercial entendida como un proceso en el que la actividad comercial se transforma para satisfacer las necesidades de un sector de la población de mayores ingresos, produciendo desplazamiento de comerciantes y/o productos, se aprecia desde la implantación del “modelo” de mercado gourmet. Este proceso que se observa en el interés de reproducir los formatos comerciales de casos exitosos de mercados gourmet como el Mercado de San Miguel de Madrid o el Borough Market de Londres, se vincula a una oferta orientada a satisfacer demandas de consumo producidas por un sector de la población que aunque sin ser conceptos equivalentes, distintos autores identifican como omnívoros culturales o clase creativa, coincidiendo en que estos grupos cuentan con un elevado capital cultural y económico. En el presente trabajo, se discute cómo en la Ciudad de México a falta de la transformación de los mercados públicos en mercados gourmet y con la inauguración del Mercado Roma en 2014, se ha intensificado la escenificación de espacios comerciales etiquetados como mercados gourmet, que se insertan en barrios donde pretenden generar desarrollo y vínculos con la comunidad, pero que por sus precios y las características de los productos que ofertan, quedan fuera del alcance de la población local.