Urban sprawl in relation to mobility systems: The metropolitan region of Rosario, Argentina
Dispersión urbana en relación con los sistemas de movilidad: caso región metropolitana de Rosario
Author
Galimberti, Cecilia
Full text
https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/4822210.5354/0717-5051.2018.48222
Abstract
Transport systems historically have been catalysts of urbanization and concentrating components. Around these infrastructures have tended to locate new settlements and villages. However, processes that have been registered especially since the last decades of the 20th century, such as the development of technologies, deep neoliberal policies and new dynamics of international capital changes occur in the geographic-territorial production accelerate the processes of urbanization mainly around the roads. The present work intends to investigate the role of these infrastructures in the dynamics of urban sprawl that are registered in contemporary metropolis, taking as a case study the Metropolitan Region of Rosario in Argentina (RMR). Through a critical-interpretative analysis of the RMR transformation process, a multi-scale approach to the urban dispersion process is carried out in relation to the mobility systems. This region, especially since the end of the 1980s, has undergone numerous changes in its regional internal structure, transforming large areas of rural land for both new productive components and residential uses. In this context, mobility systems are positioned as poles attractors of the changes of land use. Los sistemas de transporte históricamente se han constituido como componentes concentradores y catalizadores de urbanización. En torno a dichas infraestructuras han tendido a localizarse nuevos asentamientos y poblados. Sin embargo, a partir de los procesos que se registran desde las últimas décadas del siglo XX, como el desarrollo de tecnologías, políticas neoliberales y nuevas dinámicas del capital internacional, se producen cambios en la producción geográfica-territorial que aceleran los procesos de urbanización mayormente en torno a las vías de comunicación. El presente trabajo se propone indagar el rol de estas infraestructuras en las dinámicas de dispersión urbana que se registran en las metrópolis contemporáneas, tomando como caso de estudio la Región Metropolitana de Rosario en Argentina (RMR). A través de un análisis crítico-interpretativo del proceso de transformación de la RMR, se realiza un abordaje multiescalar del proceso de dispersión urbana en relación con los sistemas de movilidad. Esta región, especialmente desde fines de la década de 1980, atraviesa numerosos cambios en su estructura interna regional, transformando grandes áreas de suelo rural tanto para nuevos componentes productivos como para usos residenciales. En este contexto, las infraestructuras de movilidad se posicionan como polos atractores de dichos cambios de uso del suelo.