Eficacia de la gobernanza en la regeneración sustentable de barrios marginales: Marco de evaluación para una gobernanza eficaz en la regeneración de barrios marginales mediante el turismo. Los casos de Medellín, Colombia y Busan, Corea del Sur
Efficacy of Governance in Sustainable Slum Regeneration: Assessment framework for effective governance in sustainable slum tourism regeneration
Author
Escalona, Manuel
Oh, Daniel
Full text
https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/6170710.5354/0717-5051.2022.61707
Abstract
Comprender el papel significativo de la gobernanza en los proyectos de mejoramiento de barrios marginales a través del proceso de turistificación es un requisito crucial para garantizar la transición de dichas áreas hacia la sostenibilidad. A través del análisis de políticas y herramientas de evaluación relacionadas con el mejoramiento de los barrios marginales, empleando para ello acciones de gobernanza, se desarrolló un marco de evaluación estructurado en tres áreas principales: social, económica y ambiental. Se presentan 18 objetivos centrales, los cuales se encuentran distribuidos en las fases de planificación e implementación, y posimplementación. Estos objetivos buscan promover una gobernanza para la regeneración sostenible de barriadas implementando el turismo. La aplicación de dicho marco evaluativo se realizó mediante un análisis de estudios de caso, seleccionando dos modelos ejemplares de esta práctica, ubicados en Corea del Sur (Gamcheon cultural village) y Colombia (Comuna 13). Se encontró como resultado que una gobernanza exitosa del turismo promueve nuevas redes interacción socioeconómicas, y puede reconfigurar el estigma de estas áreas. Por el contrario, se evidenció que en dichos procesos existe una deficiencia en la gestión turística durante la fase de posimplementación, así como una limitación en cuanto a la sostenibilidad de los proyectos a largo plazo. Finalmente, con base a los resultados se establecen direcciones a tomar en cuenta para la gobernanza enfocada en el desempeño duradero de la turificación de los barrios marginales. Understanding the significant role of governance in slum upgrading projects through of touristification is a crucial requirement to ensure economic development, social capital growth, improvement of the life quality, and in general, the transition of such areas toward sustainability. A literature review of policies and evaluation tools related to slum upgrading employing governance actions, an assessment framework for effective governance in sustainable slum regeneration implementing tourism. The framework, structured in three main areas: social, economic, and environmental, presents 18 core objectives distributed according to the phases of planning and implementation and post-implementation. An example of the assessment was performed using a case studies analysis, selecting two exemplary models of this practice, located in South Korea (Gamcheon cultural village) and Colombia (Comuna 13). The assessment found that successful governance can promote new networks between the community and different stakeholders, and it can reconfigure the stigma of these areas. In contrast, there was an evident deficiency in implementing tools for tourist management during the post-implementation phase and a general limitation regarding governance actions and the projects' long-term sustainability. These implications can be a direction for future studies concerning governance or the long-lasting performance of slum touristification. Understanding the significant role of governance in slum upgrading projects through the process of 'touristification' is a crucial requirement to ensure economic development, social capital growth, improvement of the life quality, and in general, the transition of such areas toward sustainability. Through a literature review of policies and evaluation tools related to slum upgrading employing governance actions, an assessment framework for effective governance in sustainable slum regeneration implementing tourism was developed. The framework, structured in three main areas: social, economic, and environmental, presents 18 core objectives distributed according to the phases of planning and implementation and post-implementation. An example of the assessment was performed using a case studies analysis, selecting two exemplary models of this practice, located in South Korea -Gamcheon