People management in the Central Administration of the State and advice of the National Directorate of Civil Service
Gestión de personas en la Administración Central del Estado y asesoría de la Dirección Nacional del Servicio Civil
Author
Molina, Nicollete
Full text
https://revistaestudiospoliticaspublicas.uchile.cl/index.php/REPP/article/view/4775510.5354/0719-6296.2017.47755
Abstract
The present study analyzes the advice provided by the National Directorate of Civil Service (NDCS) and studies how this advice influences the consolidation of good labor practices in public services of the central administration (PSCA). According to the investigation carried out, it has been verified that the NDSC has succeeded in establishing itself as an agency specialized matters of people management in the state. However, the advisory and management model presents aspects that require attention. Among them, the internal contexts of the PSCA that were advised has more strength at the time of implement or not, reforms related to people management. The management strategy of the NDCS has responded to political contexts, generating a stacking of initiatives and reforms in people development. There are weaknesses in the planning and objectives of the NDCS, levels of achievement are currently partial and with an evident disparity in the levels of progress of each PSCA. In summary, it was evidenced that the work developed in subjects of policies of people development has been partial, being a challenge for the NDCS to assume a role of rectory in the matter. El presente estudio analiza la asesoría brindada por la Dirección Nacional del Servicio Civil (DNSC) y estudia como dicha asesoría influye en la consolidación de buenas prácticas laborales en los servicios públicos de la administración central (SPAC). De acuerdo a la indagación efectuada, se ha podido constatar que la DNSC ha logrado constituirse como una agencia especializada en materias para la gestión de las personas en el Estado. Sin embargo, el modelo de asesoría y gestión, presenta aspectos que requieren atención. Entre ellos, los contextos internos de los SPAC que fueron asesorados tuvieron mayor fuerza a la hora de implementar o no, reformas en lo relativo a gestión de personas; La estrategia de gestión de la DNSC, ha respondido a los contextos políticos, generando un apilamiento de iniciativas y reformas en desarrollo de personas; Existen debilidades en la planificación y objetivos de la DNSC, los niveles de logro en la actualidad son parciales y con una evidente disparidad en los niveles de avance de cada SPAC. En suma, se evidenció que el trabajo desarrollado en materias de políticas de desarrollo de personas ha sido parcial, siendo un desafío para la DNSC asumir una labor de rectoría en la materia.