Institutional capacities in the transfer of the Judicial Facilitators Program
Las capacidades institucionales en la transferencia del Programa de Facilitadores Judiciales
Author
Castillo, Daniela
Full text
https://revistaestudiospoliticaspublicas.uchile.cl/index.php/REPP/article/view/5450510.5354/0719-6296.2019.54505
Abstract
The article is framed in the policy transfer approach to study the role of institutional capacities in the configuration of the decision-making process, taking as a case study the Paraguayan adoption of the Nicaraguan model of Judicial Facilitators, as public access policy to justice promoted by the Organization of American States in the region. Through the application of the process tracing method, the process by which Paraguay obtained and used the model information for the design of public policy was tracked. The main finding of the investigation refers to the emulation of the model of judicial facilitators, product of the low institutional capacities, which were reflected in the inability of its technical teams to generate new evidence, limiting the design of public policy to the information presented and validated by the country in which the idea was developed and by the promoter of the model. El artículo se enmarca en el enfoque de transferencia de políticas para estudiar el papel de las capacidades institucionales en la configuración del proceso de toma de decisiones, tomando como caso de estudio la adopción paraguaya del modelo nicaragüense de Facilitadores Judiciales, en tanto política pública de acceso a justicia promovida por la Organización de Estados Americanos en la región. A través de la aplicación del método process tracing, se rastreó el proceso por el cual Paraguay obtuvo y utilizó la información del modelo para el diseño de la política pública. El hallazgo principal de la investigación refiere a la emulación del modelo del facilitadores judiciales, producto de las bajas capacidades institucionales del Poder Judicial, que se reflejaron en la incapacidad de sus equipos técnicos para generar nueva evidencia, limitando el diseño de la política pública a la información presentada y validada por el país en el cual se desarrolló la idea y por el promotor del modelo.